Is 5000 euro voor 3 maanden reizen in Australie genoeg?

Ik ben van plan 3 maanden door Australië te reizen, en omdat ik nog moet sparen lijkt me fijn om toch een beetje te weten waar ik op moet rekenen.

ik dacht zelf aan :

Vlucht : 1200 euro
Eten : 1000 euro
Verblijf (backpackerhostels en gastgezinnen) : 1500 euro
Bus langs oostkust : 250 euro
Overige kosten (telefoon, verzekering etc.) : 200 euro
Uitstapjes : 800 euro.

Lijkt dit redelijk of maak ik een totaal verkeerde inschatting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij moet je ook een bepaald bedrag op je rekening hebben staan om Australië in te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volg onderstaande link eens, is iemand die ongeveer een zelfde vraag heeft gesteld, weliswaar in 2011 maar zal niet zo heel veel schelen denk ik. Misschien heb je er wat aan.
http://www.goeievraag.nl/vraag/vakantie-reizen/oceanie/kost-maand-backpacken-australie.46249

Antwoorden (3)

Ik ben bang dat je het daarmee niet gaat redden. Australie is enorm duur (bijvoorbeeld een krat bier kost 40 dollar) en dus ben ik bang dat je het met eten al niet gaat halen. 1000 euro voor 90 dagen eten is niet zo veel, in nederland al niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1000 euro voor eten is inderdaad aan de lage kant, zie ik in. En de rest van de bedragen?
Nee hier ga je het niet mee redden. Op een eerder gestelde vergelijkbare vraag was het antwoord ongeveer 3000 euro per maand. Ik weet uit mijn reiservaring dat ik per dag ongeveer 100 euro moet rekenen, maar dat hield wel in dat ik met het openbaar vervoer reisde, in een hostel sliep, vaak zelf kookte en eerder iets haalde dan uit eten ging, niet uit de band sprong qua uitgaan, maar wel veel leuke dingen probeerde te doen.
Dus 90 dagen à 100 euro is 9.000 euro, sommige websites geven aan dat je ongeveer tussen de 1000 en 1200 euro per maand kwijt bent, maar dat is vaak wel heel optimistisch, want dan moet je wel heel goed opletten wat je met je geld doet en het beperkt je in het doen van allerlei gave dingen.
Mocht je er ook gaan werken, dan moest je hier een speciale visum voor aanvragen. Hiervoor moet je wel minimaal 5000 australische dollars hebben.

Toegevoegd na 50 seconden:
Die 100 euro is inclusief overnachting en een stukje van de ticket.

Toegevoegd na 2 uur:
In een andere vraag stond een uitgebreide brekening voor de berekening voor 1 maand. Deze bedroeg 3000 voor 1 maand. Vluchtkosten 1100. Dus voor maand 2 en 3, zeker 4000 euro. Totaal volgens die berekening 7.000 euro. Maar ik zou zeker voldoende achter de hand houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Ik denk dat 9000 euro echt wel overdreven is. Maar goed om te weten dat ik het wel iets moet bijstellen
Het ligt er ten eerste aan wat voor reiziger je bent. Ik ben zelf vorig jaar naar australie geweest voor een maand en was toen ongeveer 1250 euro kwijt aan het 'leven' daar. Ik ben toen van sydney naar cairns gereisd. Ik ben dan wel een typische backpacker die zo goedkoop mogelijk slaapt op dorms en weinig en niet duur eet. Natuurlijk wel excursies en uitgaan, maar niet alles. En bovendien kun je beter goon (goedkope wijn) drinken in plaats van bier, dat scheelt echt heel veel. Kortom, ik denk dat je aan 5000 euro wel genoeg hebt. Als je gemiddeld van 1250 euro per maand kunt leven (dus bustickets, hostels, eten, excursies, utigaan) dan ben je daaraan 3750 euro kwijt. En je ticket kun je bijv. via worldticketcenter of kilroy als persoon onder de 26 jaar vaak goedkoper boeken (dan hanteren ze studenten tarief, ook als je geen student bent). Bovendien kun je soms wel goedkoper naar Australie dan voor de prijs die jij noemt. En als laatste nog 1 tip, veel mensen die in Australie reizen besluiten uiteindelijk om 2 maanden bijv. naar Australie te gaan en vervolgens met hun backpack-vrienden/reizigers de laatste maand naar Azie te gaan. Daar kun je namelijk voor 750 per maand leven gemiddeld. Dat scheelt dus ook flink!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh en nog 1 tip, je zou eventueel nog kunnen gaan werken in Australie. Soms verdien je er 22 australische dollars per uur. Bijv. als je fruit gaat plukken of op een boerderij gaat werken. Zo kun je dus ook gemakkelijk aan 5000 euro komen en daarvan leven in Australie!