Wat is de definitie van een zonuur?

Op vakantie gaan gaat vaak samen met de wens om te genieten van veel zonuren. Echter, wat is een 'zonuur'?

Praten we dan over:

zonuren per dag = 24 - (uren dat het donker is) - (uren dat de zon achter een wolk verschuilt)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
5.5K

Het beste antwoord

Je hebt het precies goed. Zonuren per dag zijn het aantal uren dat de zon boven de horizon is - het aantal uur dat die achter een wolk zit.

Op een dag dat de zon de hele dag te zien is is het aantal zonuren dus precies het aantal uren dat de zon op is.

Je kunt dus niet zomaar een land als IJsland vergelijken met Marokko omdat het maximale aantal zonuren in de zomer in Marokko altijd lager is dan in IJsland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je dus leest dat een bepaald deel van Spanje gemiddel 14 zonuren heeft in juli betekent dit dus dat je gemiddeld 14 uur per dag op een dag in juli de zon ziet. Het blijven gemiddelden natuurlijk, berekend over de afgelopen decennia.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zonuren is de hoeveelheid tijd dat de zonne-energie wordt ontvangen voor ten minste 75 procent van de maximaal mogelijke voor die dag en tijd.

Toegevoegd na 4 minuten:
ps.zonuur is geen erkend nederlands woord:
Gezocht naar zonuur

Deze schrijfwijze werd niet gevonden in de Woordenlijst.
http://woordenlijst.org/zoek/?q=zonuur&w=w
fremar
10 jaar geleden
Er zijn natuurlijke vele definities, maar de definitie van de World Meteorological Organization (WMO) is dat het aantal uren dat de directe normale zonne flux meer bedraagt dan 120 watt per vierkante meter.

Nu weet je waarschijnlijk nog niets, maar dat is het antwoord op de vraag.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het voordeel van deze (gangbare) definitie is dat duidelijk omschreven is hoeveel energie (licht) er minimaal door een heel dun wolkendekje moet komen om dat als zonuur te mogen tellen.