Waar moet ik rekening mee houden bij wen verblijf in het buitenland van 3 maanden ?

Volgende maand ga ik 3 maanden in spanje wonen voor Spaans te studeren in Madrid.Ik raak erg gestresst als ik aan van alles moet denken wat ik moet meenemen en regelen.Heeft iemand ervaring en tips ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Poet
10 jaar geleden
Geef iets meer info: Heb je al een woning?
Moet je daar zelf het huishouden doen of niet?
Hoe reis je heen & terug?
Heb je een auto en rijbewijs?
Ga je daar ook op vakantie of is er alleen tijd voor studeren?

Antwoorden (3)

Dat ligt heel erg aan je situatie wat je allemaal moet regelen. Wat is je woonsituatie in Nederland, woon je samen, bij je ouders of op kamers? Heb je huisdieren die in Nederland blijven? Wat algemene tips: financiele zaken goed regelen (rekeningen/huur die in Nederland betaald moeten worden, duidelijke visie over hoe je in Spanje rondkomt), reisverzekering regelen, medicijnen meenemen, onderdak regelen en een afspraak maken met de huisbaas, dingen rond je studie regelen (collegegeld, inschrijvingen, etc).
Ik zou ook nog even langs de tandarts gaan. Kiespijn in het buitenland krijgen is heel vervelend en soms ook peperduur (eigen ervaring).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begin met papierwinkel / regelwerk:

* Is je paspoort / id-kaart geldig tot het eind van je verblijf? - Anders verlengen. Maak enkele kopieën van de pagina met je foto & gegevens.
* Rijbewijs: idem. / lidmaatschap ANWB idem.
* Zorgkostenverzekering: idem. Kan het zijn dat je qua leeftijd voor het eerst niet meer met je ouders meeverzekerd bent? Regel dan je eigen verzekering.
* Is je mobiele abo geschikt in Spanje? anders aanpassen.
* Als je medicijnen gebruikt: heb je voldoende besteld/ingeslagen - anders bijbestellen.
* Volstaat de geldigheidsduur van je creditcard? Kun je pinnen in Spanje met jouw pas?
* Check even welke vaccinaties je hebt gehad - schrijf op.
* Reistickets in orde? Als je met de trein naar het vliegveld gaat kun je vast een treinkaartje kopen op internet.
* Dekt je aansprakelijkheidsverzekering in Spanje?
* Zet de schadenummers van je verzekeringen ergens neer zodat ze snel vindbaar zijn.

* Huisdieren die achterblijven verzorgd? - anders regelen.
* Wordt eventuele urgente post in NL door iemand gecheckt? - regelen.
* Zijn er dingen in NL waarvoor je moet in- of uitschrijven met een deadline die tijdens je verblijf in Spanje is? - Bijvoorbeeld: je wilt op een sportclub, of juist eraf en dat moet voor een bepaalde datum opgegeven te worden.

* Wil je een bepaalde hobby/sport in Spanje gaan doen waarvoor je tijdig moet opgeven? Zoek op internet en/of vraag na bij contactpersonen van je studie daar.
10 jaar geleden
Veel reisverzekeringen hebben een maximaal aantal dagen dat een verblijf in het buitenland mag duren. Soms is dit een maand, soms 3 en soms langer. Ik zou het even controleren in je voorwaarden.