Is half juni een goede période om een cruise noorse fjorden te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

Ik zie niet in waarom niet. In Noorwegen is het niet veel kouder dan in Nederland, dus het weer zal best goed zijn, niet te koud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet veel kouder? Wat is dit? Nattevingerwerk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, waarom zou dit nattevingerwerk zijn? Het Nederlandse en Noorse klimaat verschillen niet veel van elkaar en ik heb zelf ervaren dat het in Noorwegen niet veel kouder is dan in Nederland. Ik kan niet zeggen dat het gemiddeld 3 graden kouder is. Dat zou onzin zijn.
De vraag is vooral: hoe zuidelijk of noordelijk ga je, maar op zich zit het wel goed:

De zeewind en warme Golfstroom hebben een matigende invloed op met name het zuidwesten van Noorwegen. Hier regent het extreem veel. De droogste periode aan de kust is de lente en het begin van de zomer.

De gemiddelde temperatuur dan is 10 graden, dus wel een stuk kouder dan Nederland met gemiddeld 15 graden. De zon schijnt gemiddeld 6 uur per dag en dat is het hoogst haalbare van het jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Half juni is de beste tijd om naar de noordelijke landen te gaan. Je hebt dan nauwelijks nacht en kan dus heel lang van het prachtige landschap genieten. Bovendien is het in die tijd vaak warm en doet het er niet onder voor onze zomerse temperaturen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ervaring......

Toegevoegd na 13 uur:
Frisse zomers
De zomers in Noorwegen zijn aan de frisse kant. Onder invloed van hogedrukgebieden boven Scandinavië kan het in de maanden juni, juli en augustus warm worden, maar bij 25 tot 28 graden houdt het meestal echt wel op Een enkele dag kan het nog iets warmer worden, maar dit is meer uitzondering dan regel. De zomermaanden worden in Noorwegen gekenmerkt door lange dagen. In het zuiden duurt de nacht slechts 5 tot 6 uur in juni, in het uiterste noorden gaat de zon dan zelfs helemaal niet onder en kun je genieten van de midzomernacht. De zomers zijn in de noordelijke helft van Noorwegen fris te noemen. Dagtemperaturen komen daar in de zomer amper boven de 20 graden uit (gemiddeld is het 14 tot 15 graden overdag) en 's nachts is het gemiddeld slechts enkele graden boven het vriespunt. Geen ideale omstandigheden voor een zonvakantie maar wel aangenaam weer om te gaan wandelen, fietsen of fotograferen in dit deel van Scandinavië.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Noem gemiddeld 10 graden maar 'onze zomerse temperaturen'.
Ivana
10 jaar geleden
Pelle, de zomers zijn kort maar hevig. In die tijd groeit alles op het land ook veel sneller dan bij ons.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan daar, net als bij ons, van plaats tot plaats en van dag tot dag erg verschillen, alle gemiddelden en statistieken ten spijt.
Ik heb onlangs een cruise langs de Noorse kust inclusief fjorden gemaakt. Toen we aangelegd waren in Kristiansand liepen we in ons shirt buiten, het was boven 20 graden.
De volgende dag waren we in Stavanger en daar was het extreem koud. In de fjorden was het prima, mede omdat je daar nauwelijks wind voelt.
Ja, mei/juni is een goede tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja kort en hevig maar het gaat hier over half juni en dan is het gewoon door het koude zeewater amper zomer en zeker geen temperaturen die vergelijkbaar zijn met ONZE zomers. De gemiddelde dagtemperatuur is dan daar 10 graden waar het bij ons in juni al 15 graden is.
Ivana
10 jaar geleden
Pelle, wil je ook hansu even lezen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En mijn antwoord, ik heb niet gezegd dat het geen goede tijd is maar ik val vooral over jouw "vaak warm en vergelijkbaar met onze zomerse temperaturen". Daar moet je niet op rekenen half juni!