Mag een alligator hoofd het vliegtuig naar Nederland in?

Ik heb net in new york een alligatorhpofd gekocht. Nu is mijn vraag, mag die eigenlijk europa in? Ik vlieg van new York city naar ijsland en vandaar naar amsterdam. Is het tegen de regels een alligatprhoofd mee te nemen en wat gebeurt er als het niet mag en ik het toch doe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
3.2K

Antwoorden (3)

Als het een echt levende is geweest krijg je daar zeker moeilijkheden mee i.v.m. Flora en fauna wet maar als hij uit hout gesneden is of iets in die richting dan zal het wel meevallen denk ik.
Je kan ook de site van de douane checken over wat wel en wat niet het land ingevoerd mag worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Amerikaans alligator wordt niet meer gezien als een bedreigde diersoort, dus volgens mij mag je hem invoeren. Maar voor de zekerheid kun je het natuurlijk toch even vragen als je langs de douane gaat. Zie bron (rechtsboven staat in groene letters: niet bedreigd).

Als je (onderdelen van) dieren in probeert te voeren die wél bedreigd zijn (zoals ivoor of neushoornhoorn), dan worden die in beslag genomen door de douane. Bovendien ben je dan strafbaar en kan je worden vervolgd. Zie bron 2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het klopt zoals CaatPeeters zegt dat de Alligator niet meer op de lijst bedreigde diersoorten staat, heb je nog wel een gezondheidscertificaat nodig, afgegeven door de Amerikaanse autoriteit. Regel dit dus vòòr vertrek uit Amerika.
Maar als ik de Cites site bekijk heeft de Amerikaanse alligator Cites status II, ik maak op uit de site dat handel alleen mag onder bepaalde voorwaarden. Dus ik zou in Amerika netjes het eerst melden bij de douane en checken of het allemaal wel mag.
Probeer hem niet stiekem mee te nemen, want zo'n alligatorkop is gegarandeerd zichtbaar op de X-ray controles. En de straffen/boetes zijn niet gering als je iets meeneemt wat niet mag! Een kennis van mij nam eens, in alle onwetendheid, een plant mee van vakantie die een Cites status II had en moest een paar duizend euro boete betalen, èn was de plant kwijt!