Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe spreek je de hoofdstad van Egypte goed uit?

Als ik op vakantie ben in Egypte dan spreekt men daar de hoofdstad van Egypte uit als "Caj-ro" echter in Nederland hoor ik recentelijk in het nieuws, de nieuwslezer stevast uitspreken: Ca-ie-ro.

Mijn vraag is dan: Hoe dien je de hoofdstad van Egypte nu werkelijk uit te spreken?

Ik zelf: neig veel meer naar Caj-ro, zoals ik het daar in het land hoor, en door de bevolking zelf.

Overigens word in het Engels ook Caj-ro gesproken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op z'n Engels is K(h)ájro [gepoogd fonetisch op te schrijven] de correcte uitspraak. Je kunt het horen in de video:
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En in het Nederlands? Want dat was volgens mij de vraag.
Amadea
10 jaar geleden
Nee, dat was niet de vraag. Lees de reacties bij de vraag maar.
In Nederland schrijven wij Caïro met een trema op de i, en de uitspraak is daarom Ka-íe-ro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog eens: waarom hebben wij het over Parijs als je het moet uitspreken als Parie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En de Engelsen het dus hebben over Perris?
Amadea
10 jaar geleden
@startoursg24t: zie http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/aardrijkskunde-aardwetenschappen/buitenlandse-plaatsnamen-landnamen-enz-vernederlandst.81733

Andere antwoorden (1)

in plain Nederlands is het Ka iero
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wat mag 'plain' dan zijn?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding