Hoe groot is de vulkaan eifel ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ken geen vulkaan Eifel. Waar ligt die vulkaan?

Antwoorden (2)

De Vulkaan-Eifel is niet één bepaalde vulkaan maar een gebied dat is gevormd door vulkanische activiteit.

Het is een deel van het Rijnlands leisteenplateau. Dit is een laaggebergte dat ook de Ardennen, het Sauerland, de Hunsrück en de Taunus omvat. Het dankt wel zijn naam aan de vulkanische activiteit die het landschap heeft gevormd.

Vanaf het Tertiair was er hier namelijk veel vulkanische activiteit. De laatste uitbarstingen dateren van slechts ongeveer 10.000 jaar geleden. De vulkanen in de Eifel zijn gevormd boven een hot-spot, die nog actief is: het oppervlak stijgt elk jaar nog met 1 à 2 mm. Tussen de uitbarstingen zaten in het verleden telkens 10.000 à 20.000 jaar relatieve rust, wat ruimte openlaat voor de suggestie dat de Vulkaan-Eifel in de toekomst weer actief kan worden.

Op een strook van ca. 30 km breed en ca 50km lang hebben wetenschappers ongeveer 350 eruptiecentra kunnen vaststellen. Ook vandaag kunnen nog zien we er kraters, natuurlijke gassen, kegelvormige heuvels en andere lavaformaties en maaren (=meren in kraters gevormd door explosief vulkanisme).

De berg "Hohe Acht" is met zijn 747 m de hoogste top van de Vukaan-Eifel. Dit is een uitgedoofde vulkaan uit het Tertiair.

Toegevoegd na 13 uur:
Mocht je met de vraag doelen op de omvang van het gebied dat Vulkan-Eifel genoemd wordt, zie dan het antwoord van iHave (=2000 Km2). En dan is er ook nog een Landkreis (gemeentelijk samenwerkingsverband) dat Landkreis Vulkaneifel heet. Dat heeft een omvang van 911 Km2. Zie bron voor de ligging daarvan.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dat maakt de Vulkaan-Eifel 30 km x 50 km = 1500 km² groot, begrijp ik, of wordt er een nog groter gebied aan de Vulkaan-Eifel toegerekend?
Volgens de Duitse wikipedia is het gebied de Vulkaan-Eifel (en dat ligt in Duitsland) ongeveer 2.000 km² groot.