Wat voor risico loop ik met mijn creditcard?

Ik wil n Portugal een auto huren. Nu wil dit bedrijf mijn creditcard hebben als onderpand o.i.d.
Ook in het hotel heeft men vooraf om de creditcard gevraagd en alles genoteerd omdat dit makkelijker is.
Wat nu als een personeelslid of de verhuurder al mijn gegevens kopieert incl veiligheidscode, kan hij deze doorverkopen of zelf gebruiken bij het shoppen op internet?
Ik vind het namelijk nogal gevaarlijk aar misschien niet nodig.

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Als ze je creditcard kopieren, moet je altijd erop schrijven 'COPY' en gegevens doorkrassen die ze eigenlijk niet nodig hebben.
Anders kunnen ze je kaart namaken
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vermoed dat vraagsteller bedoelt dat ze niet de kredietkaart zelf, maar de gegevens (tenaamstelling, nummer, vervaldatum, veiligheidscode) willen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Ik gebruik mijn cc ook wel eens als onderpand, er wordt dan een bepaald bedrag (zeg 500 eu) op een tussenrekening gezet(of het wordt een soort gereserveerd) en als alles goed is gegaan krijg ik gewoon een bonnetje dat het bedrag weer terug is gestort/dat het niet meer gereserveerd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar mijn vraag blijft is het mogelijk dat iemand bv van het verhuurbedrijf mijn gegevens overschrijft en daar dan zijn wensenlijst mee gaat vervullen
Cryofiel
10 jaar geleden
Kort antwoord: ja, dat is mogelijk. Lang antwoord: zie het antwoord dat ik zojuist heb getypt.

Het beste antwoord

Ik ga ervan uit dat ze niet de kredietkaart zelf willen hebben of kopiëren, maar dat ze alleen de gegevens willen hebben: tenaamstelling, kredietkaartnummer, vervaldatum en veiligheidscode.

Als je dat inderdaad bedoelt: dit is de normale gang van zaken, en het is inderdaad ook een risico.

Het risico ken je al: met de gegevens van jouw kaart kunnen ze in principe geld stelen. Als dat gebeurt zit jij in een lastig parket. Aan de ene kant kun je alle afschrijvingen terug laten boeken omdat de dief niet kan bewijzen dat hij jouw toestemming heeft; aan de andere kant kan de bank haar medewerking weigeren omdat jij niet zorgvuldig met je gegevens bent omgegaan. Kortom, een lastige situatie.

Maar zoals gezegd, dit is een normale gang van zaken. Het hotel en de autoverhuurder willen zekerheid. Bijvoorbeeld als jij niet op komt dagen en zij met een onverhuurde kamer blijven zitten (hotel), of als jij niet op komt dagen en de autoverhuurder de auto voor jou heeft vastgehouden (autoverhuurder).

Sommige bedrijven controleren alleen of jouw kredietkaart nog geldig is; zo kunnen ze zonodig altijd nog geld afschrijven. Andere bedrijven doen een reservering. Dat betekent dat het geld niet wordt afgeschreven, maar dat er wel wordt gecontroleerd OF het geld zou kunnen worden afgeschreven, en wordt dat bedrag alvast gereserveerd voor het bedrijf. Dit gebeurt vaak bij de borg van de autoverhuurder: die wordt gereserveerd op jouw kredietkaart. Rijd jij geen schade, dan wordt na inlevering van de auto de reservering ongedaan gemaakt. Zo heb jij dus gedurende de huurtijd een borg betaald zonder een borg te hoeven betalen, als je begrijpt wat ik bedoel. Rijd je wel schade, dan wordt natuurlijk de reservering omgezet in een daadwerkelijke afschrijving.

Voor het hotel geldt iets vergelijkbaars. Vroeger moest je vaak een deel van de kamerprijs vooruitbetalen; ook dit was voor het geval je niet zou komen opdagen. Nu hoeft dat niet meer, de reservering op de kredietkaart is ervoor in de plaats gekomen.

Samenvattend: het vooraf moeten geven van je kredietkaartgegevens is de normale gang van zaken. Tegelijkertijd zit er een risico aan. Kijk dus of het bedrijf waarmee je zaken doet betrouwbaar is. Zo niet, zoek een ander bedrijf of kijk of je een andere manier van zekerheidsstelling kunt overeenkomen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor de info. Toppie