Waar leven zeearenden precies?

Ik vind het geweldige vogels, maar ik weet niet in welk land ik het best kan zoeken en waar in dat land.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Antwoorden (1)

Er zijn Amerikaanse en Europese zeearenden.
Omdat de vraag in de categorie 'Europa' staat, neem ik aan dat je de Europese bedoelt. Maar voor alle zekerheid heb ik de info over de Amerikaanse ook maar bijgevoegd (zie derde bron).

Europa:
'Oorspronkelijk kwam de zeearend in geheel Europa voor, maar vooral in Midden- en Zuid-Europa is de soort verdwenen. Wel nemen de laatste jaren de aantallen weer toe. De zeearend komt ook voor in een band over Rusland naar Azië, waar hij van de Golf van Anadyr tot het noordoosten van China leeft.'
En in een andere bron:
'Het leefgebied strekt zich uit van het noorden van Rusland tot Scandinavië en zelfs Zuid-Europa. Ook in Nederland leeft een aantal paren. Zowel in de Oostvaardersplassen als in het Lauwersmeergebied en de Biesbosch zijn sinds 2006 weer zeearenden te zien. Ook zijn er alweer jongen geboren. De grootste concentratie zeearenden leeft echter in Noorwegen, vooral langs de kust daar.'