zonder winterbanden naar duitsland

Mag ik zonder problemen te krijgen in maart naar Winterberg in Duitsland rijden zonder winterbanden onder mijn auto te leggen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K

Antwoorden (7)

Je auto moet aangepast zijn aan de weersomstandigheden.

Als je dus in Duitsland rijdt in de sneeuw en ijs zonder winterbanden kan je een fikse boete krijgen. Echter, als het gewoon regent mag je met je zomerbanden Duitsland in.

Toegevoegd na 1 uur:
Omdat het onduidelij kblijkt, nu mijn reactie als deel van het antwoord:

De boetes: 20 euro als je betrapt wordt met zomerbanden onder winterse omstandiheden. Al 40 euro als je hinder veroorzaakt (bv doordat je bv max 30 kan rijden op 50 wegen, of omdat je auto schuin op de weg komt te staan). Veel meer als je een ongeluk veroorzaakt.

Daarbij kan je in Duitsland compleet aansprakelijk worden gehouden voor alle schade die plaatsvind in een ongeluk. Ook als het in principe niet direct jouw fout was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de weeromstandigheden dit toelaten, ja. Als het winters weer is (sneeuw etc) zijn winterbanden echter verplicht in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag zonder winterbanden in Duitsland rijden, maar als je een ongeluk krijgt en het blijkt dat jouw auto niet geschikt is voor de weersomstandigheden ben je wel de sjaak. De Duitse wetgeving stelt dat de auto geschikt moet zijn voor de dan geldende weersomstandigheden. Da's een heel subjectief begrip, maar in wezen betekent het dat er van je verwacht wordt dat je verstandig omgaat met je eigen en andermans spullen.

Toegevoegd na 1 uur:
Letterlijk zegt de Straßenverkehrs-Ordnung dat je goede banden moet hebben en antivries in de ruitensproeier. En bij een gesloten sneeuwdek en slecht zicht hebben ze liever niet dat je verderrijdt.

"Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen.
Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen
Gütern führt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat mag inderdaad maar je bent verplicht sneeuwkettingen mee te nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er 'winterse omstandigheden' zijn ben je verplicht winterbanden onder je auto te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er niet aan twijfelen om winterbanden onder m'n auto te gooien! Ik woon in Canada en wij hebben nu al 3 maanden constant sneeuw en zonder winterbanden kom je gewoon niet ver. Het is levensgevaarlijk ook. Dus zou in ieder geval voorbereidingen treffen. Of dat nou winterbanden zijn of sneeuwkettingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag, want winterbanden zijn niet verplicht. Als je bij een aanrijding betrokken raakt en men toont aan dat deze was voorkomen als je op winterbanden had gereden, dan ben je zwaar de klos. Dus wel doen.