Vliegen met twee kleine kinderen, te doen of drama?

In september gaan we met ons gezin op vakantie naar Florida. Onze oudste is dan ruim 2,5 jaar en de jongste net 1 jaar oud. Ik ben best wel zenuwachtig over de vliegreis met twee zulke jonge kinderen. Wat is jullie ervaring met vliegen met een peuter en een baby? Hoe moeten ze slapen in het vliegtuig (wat kan er geregeld worden bij de vliegmaatschappij)? Hebben ze veel last van hun oortjes met stijgen en landen? En misschien hebben jullie gouden tips om de kids te vermaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je zoveel zorgen maakt over de vliegreis is het dan geen idee om deze vakantie nog een paar jaar uit te stellen.
Je gaat voor je plezier op vakantie en als je dan al in de stress moet voor de vliegreis, heen én weer terug ook natuurlijk.
Ik zou dit niet op mijn hals halen als ik er zo tegen op zou zien.
Voor kinderen van deze leeftijd is Katwijk aan zee net zo leuk als Florida
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet zo slim om eerst te boeken en dan pas te gaan nadenken of het wel verstandig is om te gaan...
Eerst nadenken dan doen had beter geweest!

Antwoorden (9)

Ik heb geregeld gevlogen met klein grut. Mijn ervaring is dat je je in moet stellen op een lange zit, en dat het meestal goed gaat. De meeste mensen in vliegtuigen vinden het wel een leuke afleiding, rondscharrelend klein grut. Als ze maar niet urenlang huilen... Last van de oren hebben ze eigenlijk alleen maar als ze verkouden zijn. De perfecte remedie daartegen is iets laten eten (soepstengels paraat!) of laten drinken (fopspeen helpt ook wel, maar er gaat niks boven de borst geven).

Ideaal zou zijn als je een nachtvlucht had, dan gaan ze vanzelf in de 'uit'-stand.

Je kleintje is dan inmiddels te groot voor een bedje, probeer of de luchtvaartmaatschappij jullie op een rij kan zetten met tenminste één extra plaats zodat ze wat makkelijker kunnen gaan slapen. Vraag een plek met extra beenruimte zodat ze bij je voeten kunnen rondscharrelen, want 9 uur zitten gaan ze echt niet redden. Dit hoeven ze allemaal niet te doen, in principe heb je nergens recht op.

Neem speeltjes mee. Neem een MP3-speler mee met bekende verhaaltjes en bekende liedjes. Zorg dat je genoeg favoriet drinken bij je hebt want door vliegen verliezen ze veel vocht. Wandel met ze rond als het kan. Neem een eigen kleedje mee waar ze aan gehecht zijn, waar ze tegenaan kunnen hangen om te slapen, of voor je kleintje de vaste slaapzak.

Met een beetje geluk heb je een 'verse' crew en worden je kinderen de hele vlucht in de watten gelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar Florida is best een eind vliegen, en het is daarboven al snel saai voor de kleine kinderen. Voor die van 1 jaar zal het nog meevallen, die is niet zoveel gewend en zal niet zoveel eisen. Die van 2,5 zul je heel moeilijk al die tijd bezig houden, maar die komt de vlucht ook wel door.

Probeer er voor te zorgen dat je voor de kinderen een eigen stoel hebt, anders zit je de hele vlucht met die kleine op schoot, en dan wordt je zelf kriegel.

Slapen in het vliegtuig gaat als vanzelf, voor die 1-jarige is de stoel groot genoeg om comfortabel te slapen, voor die van 2,5 lukt dat ook wel. De stewardessen kunnen je dekentjes en kussentjes geven, vraag daar gerust om.

Neem wat speeltjes/boekjes van thuis mee, dat geeft ze herkenning, en hun eigen knuffeltje, en geeft ze gewoon hun normale aandacht, en probeer zelf zo relaxed mogelijk te zijn, dan zijn de kinderen het vaak ook. Ze zullen een keer herrie maken of huilen, daar krijgen de andere reizigers niks van.

Ik neem aan dat jullie met z'n vieren reizen. Probeer voortijdig op internet vier stoelen bij elkaar te reserveren. Als dit onverhoopt niet lukt, kun je 2-bij-2 reserveren, vaak lukt het de stewardes nog wel daar in het toestel een 1x4 setje van te maken, door te wisselen met anderen, als je het rustig en netjes vraagt.

Een laatste tip: probeer zelf uitgerust te zijn, voor het geval de kinderen onverhoopt weinig slapen. En neem een goed boek mee om de tijd door te komen in het toestel. En verwacht een overstaptijd van minstens een uur als je in de US nog een keer moet overstappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zelf niet zo'n zware reis maken met zulke jonge kinderen. Voor een volwassen persoon is het al zwaar, laat staan voor een jong kind. Maar dat is slechts mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem een paar kleine kadootjes mee en laat de oudste die om de 1,5 - 2 uur uitpakken kan hij/zij er mee spelen en als hij/zij het zat is het volgende kadootje uitpakken. En een koptelefoon is ook wel prettig mijn oudste zoon zat een uur lang k3, kabouter plop en nog veel meer mee te zingen. Was erg leuk en beter dan een uur lang gehuil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar aan hoe jezelf omgaat met de reis. Als je nu al zenuwachtig bent denk ik dat ze straks jouw gespannenheid ook aanvoelen.

Ik ben zelf au pair geweest en mijn bazin ging zelf een week vooruit met haar vriendinnen op vakantie. Zij liet mij met haar man en kinderen van 2,5 en 1,5 nakomen (ja het is wat). Dus ik vond het wel een uitdaging.

Normaal gezien waren de kinderen als de moeder niet thuis was, heerlijke kinderen waar ik nooit last mee had. Het gekke was dat als de moeder thuis was, ze vreselijk waren en niet luisterden. Kinderen voelen feilloos jouw gemoedstoestand aan!

Hiermee wil ik aangeven dat als jijzelf doet alsof het een hele opgave is, je kinderen dit klakkeloos aanvoelen en zich ook moeilijker gedragen dan wanneer jij relaxt en ontspannen bent.

Dus als je de reis geboekt hebt, laat het over je heenkomen en denk vooral niet dat het een drama gaat worden. Je kunt je zelf van alles aanpraten. Dus ga ervan uit dat het een heerlijke ervaring zal zijn. Je met je gezinnetje een leuke vakantie tegemoet gaat waarvan iedereen zal genieten. Met die insteek moet het te doen zijn.

Maak je vooral niet druk over wat nog komen gaat, uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht. Probeer er luchtig over te doen ten opzichte van je kinderen en laat ze genieten i.p.v. zich druk te maken om niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen in een vliegtuig op een lang traject: voor de kinderen eenn ramp en voor de medepassagiers een bron van ergenis. Vooral jankende kinderen, en die zijn er zoveel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oplossing: postzegel op de bil plakken, een etiket aan het beentje bevestigen en afgeven op het postkantoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een kleine 'do and don't'-lijst gezien vanuit het cabinepersoneel :
We helpen graag, en zo veel mogelijk. Dat een familie met kindjes bij elkaar zou moeten zitten, is voor iedereen duidelijk, maar in deze tijd van inchecken via internet zijn mensen minder bereid hun plek bij een schot af te staan, en te ruilen naar een 'gewone' stoel, vooral omdat er altijd ergernis is over het achterover-zetten van de rugleuningen van de stoel vóór je, wat je bij een'stoel aan een schot' nou eenmaal niet hebt. Stel je zo snel mogelijk met de vliegmaatschappij in verbinding : zij kunnen zulke stoelen blokkeren, zodat er niet iemand meer via het internet op in kan checken.

Iedereen begrijpt, dat kindjes niet urenlang in hun stoelen blijven zitten, en dat hoeft ook niet. Maar voorkom, dat ze in het gangpad zitten tijdens de maaltijd-service, als er handjes onder trolleys kunnen komen, of stewardessen met hete koffie over kindjes in het gangpad kunnen struikelen, omdat je nou eenmaal achterstevoren loopt, bij het koffie inschenken. Het is héél irritant, om na 10 kopjes koffie (zoveel zitten er nou eenmaal in een pot....) over een peuter te moeten heenstappen onderweg naar de boordkeuken, en op de terugweg wéér, en na 3 rijen wéér, en zo een hele koffie/theeservice lang.... Ook al worden kinderen vóór je trolleywielen uit het gangpad geplukt, het houdt iedere keer op, kinderen gaan brullen door het gesjor, en er is méér commotie, dan als de kindjes weten, dat als de stewardessen lopen rond te rennen, dat ze dan moeten zitten.

Verschonen van een baby liever niet op een stoel of op een tafeltje in de cabine doen : op de toiletten zijn klaptafeltjes, waardoor je een commode krijgt, en alle ruimte hebt. Ook gebruikte luiers niet tijdens het eten-uitdelen aan de stewardessen aanbieden : de andere passagiers vinden dit niet smakelijk en onhygiënisch, en de stewardessen óók, dus ze zullen ze níét aanpakken.

Zorg voor voldoende schone luiers en geliefde Olvarit-smaken - we hebben wel wát, maar geen onbeperkte voorraden, en bij veel babies wordt de keuze beperkt. We warmen potjes en flesjes graag even op, maar ook weer even niet tijdens de maaltijd- en koffie-service: we zijn dan té kort in de boordkeuken om op te letten dat het niet te heet wordt, en 80 maaltijden uitserveren zodat de laatste passagiers óók nog een wárme maaltijd krijgen is 'top-sport', waarbij snelheid álles is......(=stress!!!!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alleen ervaring met twee iets oudere kinderen.
De jongste was toen bijna 2 jaar. Wij kiezen altijd bewust voor korte vluchten, want na een paar uur zoet houden hebben kinderen het echt wel gehad. Wij geven ieder uur een klein kadootje, ook over voldoende snoep doe ik tijdens de vlucht niet moeilijk. Een paar boekjes, een koptelefoon en wat leuke kindermuziek of verhaaltjes. Maar dan nog ben ik altijd weer blij dat het vliegtuig weer gaat landen. Niet dat ze vervelend zijn, maar ze willen zich gewoon graag bewegen. Om anderen niet tot last te zijn wil ik niet dat ze door de gang lopen of zelfs rennen.
En huilende kinderen zijn zowel voor jezelf als voor je medepassagiers heel vervelend. Ik zou er niet aan denken om zo lang te vliegen met twee jonge kinderen. Maar dat is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is best te doen en om ze te amuseren kan je misschien kleurpotloden en een paar blaadjes meedoen om te kleuren