Egeïsche duidt op een zee bij Griekenland, de Egeïsche zee.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Egeïsche kust duidt dus op de kust van die zee, kan in Griekenland en Turkije zijn dus.

Toegevoegd na 13 uur:
Er zijn in de oudheid verschillende verklaringen bekend voor de naam Egeïsch. Men zei dat de naam verwees naar de stad Aegae, of naar Aegea, koningin van de Amazonen die in de zee verdronk, of naar Aigaion, de "zeegeit", een andere naam voor Briareus, een van de Hekatoncheiren.

De zee kan zijn naam ook danken aan de mythe van Aigeus (Grieks Αἰγεύς, Latijn Ægeus of Aegeus), de vader van Thèseus (Grieks Θησεύς, Latijn Theseus). Deze stortte zich, toen hij dacht te weten te zijn gekomen dat zijn zoon gedood was, in deze zee.

Een andere mogelijke etymologie is een afleiding van het Griekse woord αἶγες – aiges = "golven" (Hesychius van Alexandrië; metaforisch gebruik van αἴξ (aix) "geit"), vandaar "golvende zee", cf. ook αἰγιαλός (aigialos) "kust".

In het Bulgaars is de zee ook gekend als de Witte Zee (Бяло море), tegenover de Zwarte Zee ( Черно море). Dit gebruik is afgeleid van het Turks Ak Deniz (Witte Zee) en Kara Deniz (Zwarte Zee), hetgeen op zijn beurt verwijst naar een oud Turks gebruik om de woorden wit en zwart te gebruiken voor zuid en noord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, maar ook dat staat in de link van Wiki, en Pelle had ook hiernaar verwezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je de vraag bij Taal zetten snijboon en niet bij Europa.... nu denk ik dat de vraagsteller niet weet waar dat Egeïsch ligt.