Wie zijn de invaliden van de Place des Invalides of de Invalidenstrasse?

In veel Franse steden is een Place des Invalides.
In veel Duitse plaatsen is een Invalidenstrasse (of Invalidenstraße als ze de straatnaambordjes nog niet hebben aangepast aan de nieuwe spelling).

Naar welke invaliden zijn deze pleinen en straten vernoemd?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K

Het beste antwoord

Het Hôtel National des Invalides is gelegen in het 7e arrondissement van Parijs. Het werd in 1671 opgericht door Lodewijk XIV, de zonnekoning.
Les Invalides diende als onderkomen voor oud soldaten die op dat moment in dienst van het leger waren.
Tot de tijd van Lodewijk XIV bestond er geen instelling die onderdak bood aan invalide soldaten, maar dit en dus de Dome des invalides is gebouwd als onder komen voor oorlogsveteranen. Het plein werd voor het gemak ook maar zo genoemd: Place des Invaliden.

De invaliden van Berlijn zijn van ongeveer 100 jaar later.
Invalidenstrasse: De straat werd in de 13e eeuw aangelegd en heette oorspronkelijk Spandauer Heerweg. Ze veranderde van naam toen er in 1748 een hospitaal werd gebouwd op bevel van koning Frederik II van Pruisen, het Invalidenhaus, voor de veteranen van de Silezische Oorlogen.

Daarmee is in ieder geval duidelijk dat niet alle Franse en Duitse "invaliden" straten en pleinen om dezelfde invaliden gaat.

In heel veel Franse steden en dorpen zijn oorlogsmonumenten van gevallenen uit vooral de eerste Wereldoorlog. Later zijn daar de namen van gevallenen uit de 2e wereldoorlog bij gezet. Die monumenten staat vaak op een Place des Invaliden.

In Duitsland is men een stukje positiever over De Frans-Duitse of Frans-Pruisische Oorlog, die begon op 19 juli 1870 en duurde tot 10 mei 1871.
Gewonnen door Duitsland en men nam daarbij zware verliezen op de koop toe. De gevallen uit die oorlog zullen ook wel recht gehad hebben op een straat of plein......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling op het antwoord van momopoyolo een stukje bron vermelding erbij (in dit geval van wikipedia)
"Het Hôtel National des Invalides is gelegen in het 7e arrondissement van Parijs. Het werd in 1671 opgericht door Lodewijk XIV, de zonnekoning.
Les Invalides diende als onderkomen voor oud soldaten die op dat moment in dienst van het leger waren."
"Tot de tijd van Lodewijk XIV bestond er geen instelling die onderdak bood aan invalide soldaten, in 1671 besloot Lodewijk XIV tot de bouw van een groot opvangcentrum voor zijn oorlogsveteranen"

Bronnen: ■nl.wikipedia.org/wiki/H%C3%B4tel_des_Invalides
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze bron dus http://nl.wikipedia.org/wiki/H%C3%B4tel_des_Invalides
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. SmallBrother, precies die tekst staat in mijn antwoord.
En een vermelding is wel handig, maar vergeet ik vaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stout, stout...
Je hoort je bron te vermelden als je tekst knipt en plakt...
(^_°)
Cryofiel
11 jaar geleden
Eens met de anderen: een bronvermelding zou wel zo netjes zijn geweest. Je had ook later alsnog de bronvermelding onder je antwoord kunnen zetten. Deze omissie gaf bij mij enige aarzeling om dit tot beste antwoord te kiezen, maar uiteindelijk heb ik dat toch maar gedaan, domweg omdat hier de meest uitgebreide achtergrondinformatie wordt gegeven.

Andere antwoorden (2)

Naar militaire invaliden; gewonde sodaten dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is ter herdenking van de soldaten die invalide werden in WO II.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou nee, vooral uit oorlogen eerder dan WOII....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, zie maar http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g187147-d188147-Reviews-Les_Invalides-Paris_Ile_de_France.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, daar staat ook dat Les Invalides gebouwd is door Lodewijk de XIV (17e eeuw)..?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebouw is daar sinds L XIV maar de toewijzing als herdenking van de slachtoffers is pas veel later gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch echt van VOOR WW2 even een paar stukje uit wiki "Het Hôtel National des Invalides ... Het werd in 1671 opgericht door Lodewijk XIV, de zonnekoning.
Les Invalides diende als onderkomen voor oud soldaten die op dat moment in dienst van het leger waren."
http://nl.wikipedia.org/wiki/H%C3%B4tel_des_Invalides
ItisILeClerc
11 jaar geleden
als je op dat moment in dienst van het leger bent, ben je geen oud-soldaat