is aruba nu wel nederland of niet?

aruba (ik gebruik aruba als voorbeeld) behoort tot het koninkrijk der nederlanden, zo is te vinden overal op internet.
Maar het is sinds een tijdje geen nederlandse antillen meer.
Kan ik, bijvoorbeeld, met mijn paspoort van het koninkrijk der nederlanden naar aruba en daar gewoon gaan wonen, omdat ik nederlands staatsburger ben?
met andere woorden, hebben arubanen een nederlandse nationaliteit, en zo niet, wat houdt het in dat aruba (en een aantal andere landen) tot het koninkreik der nederlanden behoren?
en behoort aruba tot de eu?
bvd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc Een zeer goede video van CGPGrey (gerespecteerd blogger) waarin alles simpel maar toch in detail wordt uitgelegd ;)

Antwoorden (1)

Enkele antwoorden:

Aruba, Curaçao en Sint Maarten vormen geen EU-grondgebied maar de burgers zijn wel EU-burgers zijn.

Het paspoort dat mensen in Aruba kunnen verkrijgen, is hetzelfde als het onze. Maar je kunt niet zomaar daar gaan wonen. "Als u van plan bent om naar Aruba te vertrekken om u hier te komen vestigen, hebt u de volgende documenten nodig:
Een geldig paspoort uitgegeven in het land van herkomst;
voor sommige landen van herkomst is een visum vereiste;
een vergunning of verklaring tot verblijf;
een volledig ingevulde en ondertekende landingskaart (een zogenoemde Embarkation-Disembarkation Card). Deze wordt u uitgereikt in het vliegtuig of vaartuig waarmee u naar Aruba komt.

Als u zich vanuit Nederland in Aruba gaat vestigen moet u tevens bij de gemeente waar u woont de volgende documenten aanvragen:
Bewijs van uitschrijving uit het bevolkingsregister;
uittreksel uit het geboorteregister;
indien gehuwd: uittreksel van de huwelijksakte;
indien gescheiden: uittreksel van de echtscheidingsakte

Het is belangrijk om, nadat de documenten door de immigratieambtenaar aan u zijn teruggegeven, deze te controleren. Deze documenten bepalen namelijk onder andere uw verblijfstatus in Aruba. Bij eventuele controle moet u deze documenten ook kunnen tonen. " aldus de bronsite.

Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat nu uit vier landen: Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Nederland.

En anderen mogen de andere delen van de vraag beantwoorden :-)
Computoon