Hoe boek ik het best mijn vakantie?

Oké, misschien een beetje domme vraag maar ik heb nog nooit zelf een vakantie geboekt. Ik vroeg mij af of je het beste via een reisbureau boekt of losse vliegtickets en zelf apart van die vliegtickets een hotel op plaats van bestemming. Wat is het meest gebruikelijke? En scheelt het veel in prijs? Is het erg lastig om alles zelf te regelen? En waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
8.5K

Het beste antwoord

Alle vakanties boek ik online. Eerst ga ik naar de site van de luchtvaartmaatschappij en vul daar vast alles in wat ik wil: datum, hoeveel personen etc. en dan krijg je ook gelijk een beeld van wat het kost en of de heen- en terugvlucht mogelijk zijn. Dan die site weer sluiten. Niet doorgaan dus, alles vervalt weer helemaal prima.
Vervolgens ga ik meestal naar Booking.com en zoek daar het hotel uit dat me wat lijkt. Ik kijk ook erg naar de prijs en het rapportcijfer, vaak weet je dan ook hoe het hotel andere mensen is bevallen, heelerg nuttig. Je kunt dan ook doorklikken naar de site van het hotel zelf, ook beslist doen. Dan gelijk boeken en bij voorkeur met het recht gratis te annuleren. Kost een paar euro's meer, dat wel. Kijk ook goed of het inclusief ontbijt is of niet. Pensions zijn vaak veel leuke en goedkope en die staan bij Booking meestal na de hotels. Wil je een zwembad, dan hotels kiezen.... Print de bevestiging gelijk uit, die heb je nodig als je het hotel binnen komt.
Gratis annuleren kan heel erg handig zijn bij ziekte of wat dan ook. Is dat geregeld ( het wijst zichzelf) dan weer terug naar de vlucht. Opnieuw alles intikken en doorgaan. En dan HEEL ERG GOED OPLETTEN. Heel veel sites hebben namelijk allerlei dingen standaard aangevinkt die je niet wilt. Peperdure reisverzekeringen, allerlei toeters en bellen. Haal dus vooral alle vinkjes weg van zaken die niet nodig zijn ( sneeuwgarantie in het middellandse zeegebied en zo) of wat dan ook, vaak kost dat een klein vermogen extra.
Is het hotel geregeld, dan gelijk de vluchten regelen. Met een beetje geluk kun je de goedkoopste stoelen kiezen. Bij KLM en Transavia kanje ook gelijk je stoelen kiezen, bij Transavia moet je voor die service extra betalen. De tickets krijg je per email. Print die gelijk uit en bewaar ze goed en bewaar die mail met bijlage ook in je mail- archief. kan geen kwaad. Idem voor de hotelbevestiging.
24 Uur voor vertrek kan je online inchecken, dan heb je je instapkaart alvast.
Je hebt wel een creditcard nodig, vluchten moet je gelijk betalen ( kan ook per Ideal) en de hotels willen meestal gewoon je creditcardgegevens hebben om te voorkomen dat je niet komt opdagen en niet gaat betalen.

Toegevoegd na 59 seconden:
Je kunt online ook een geheel geregelde vakantie boeken. Let ook dan op die gemene dure vinkjes!

Toegevoegd na 1 dag:
Heb je een reisgids nodig: alles vind je op http://wikitravel.org/nl/Hoofdpagina . Ideaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelf regelen is best makkelijk. Voordeel is dat je alles zelf in de hand hebt. Kijk naar de ligging van het hotel wat zoek je bij een hotel. De meerprijs valt echter wel mee t.o.v. Een reisbureau naar mijn mening. Voordeel van een reisbureau is veelal een goede klachten afhandeling zelfs tijdens je vakantie.

Wanneer je niet al te veel eisend bent kun je het beste zelf boeken via booking.com e.d. Recensies zeggen immers veel via deze site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nadeel van alles zelf boeken is dat je op niemand terug kan vallen bij problemen. Je hebt geen persoonlijke aanspreekpunt. En er gaat nogal eens iets fout, zeker via internet. Let er op dat je boekt bij een ANVR en sgr aangesloten reisbureau.
Trouwens elk reisbureau kan je alle info verstrekken over je reisbestemming en de meeste kunnen en zullen een prijsvergelijking voor je maken. Ook zij hebben hier een programma voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Je haalt iets door elkaar eerst zelfboeken dat wil zeggen dat je rechtstreeks via internet een hotel of iets boekt. Verder kun je ook via internet gewoon bij een reisbureau boeken. In beide gevallen heb ik heel goede ervaringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LULKOEK !!!!! Heb met meeerdere helpdesks van grote internetbedrijven te maken gehad en mijn problemen zijn altijd naar tevredenheid opgelost.
Online reisbureau's zijn simpel te boeken en vaak veel goedkoper. Ze kopen hun reizen in bij de grotere reisorganisaties. Als je een bestemming of een bepaald hotel al hebt gekozen kan je bij o.a. zoover.nl zien welke reisbureau's deze reizen verzorgen en prijzen vergelijken en dat loont! Je kan een boeking online bijna tot het eind invullen zonder ergens aan vast te zitten, aan het eind van het boekingsproces zie je vaak pas de totale reiskosten!
Sommige reisbureau's geven kinderkorting of 50 + korting, kan erg interessant zijn!
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Alle grote reisbureaus hebben een website.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Toch ben je vaak goedkoper uit bij de kleinere online reisbureau's, uiteindelijk word je reis dan toch verzorgd door de grote reisorganisatie, precies dezelfde reis tegen een lagere prijs.
Ligt er helemaal aan wat je wil boeken. Wil je een strandbestemming naar bijvoorbeeld de Algarve, Costa del Sol of Alanya dan kan je beter een pakketreis boeken.

Stedentrips of minder courante bestemmingen zijn vaak goedkoper als je ze los boekt. Zoek dan naar een goedkoopticket op bijvoorbeeld skyscanner en boek (helemaal op maat) een leuk hotel bij bijvoorbeeld booking.

Dat de klachtafhandeling slecht is bij internetbedrijven is natuurlijk onzin. Als zij slechte producten leveren of reserveringen worden niet nagekomen dan raken zij vanzelf hun klanten kwijt. Dit sprookje wordt graag in stand gehouden door de oude stenen reisbureaus die jou angst graag willen belonen met een dure extra rekening aan boekingskosten

Toegevoegd na 10 minuten:
Houdt er rekening mee dat je (ook) bij een anvr reisbureau je geld kwijt bent bij een faillisement als je een los vliegticket en hotel boekt. Alleen pakketreizen vallen onder de SGR regeling.

Boek altijd met een creditcard!! Je kan dan terug vallen op de aankoopgarantie-regeling van desbetreffende creditcardmaatschappij