Dikke + voor antwoord van Bestevaer, toch wil nog graag iets toevoegen.
De behandeling van fobieen bestaat voor een groot gedeelte uit confrontatie.
Stapje voor stapje wordt je (in je eigen tempo) geconfronteerd met hetgeen waarvoor je nu juist bang bent. Je hersenen worden hierdoor ahw opnieuw geprogrammeerd en je leert de angst die blijft beter onder controle te houden.
Wanneer je vliegangst (nog) niet zo heel ernstig is en je toch graag wilt vliegen, kan je ook aan je huisarts vragen om een kalmeringstabletje of bij de drogist bijv Valeriaan halen.
Vertel aan de steward(es) dat je vliegangst hebt. Personeel aan boord van het vliegtuig zijn getraind in het begeleiden en geruststellen van mensen die bang zijn om te vliegen.
Tot slot: Probeer zoveel mogelijk te zorgen voor afleiding op angstige momenten (stijgen, landen, turbulentie), zodat de angst minder kans heeft de overhand te krijgen.
Dus praten met je reisgenoten, lezen, muziek luisteren, puzzelen. Je kunt jezelf ook opdrachtjes geven als: kijken of je mensen ziet met gele sokken, wie de oudste passagier is, hoeveel mensen dragen een bril, welke taal spreekt de persoon achter mij, wat ga ik allemaal doe als ik op de plaats van bestemming ben.
Afleiding is en blijft het sleutelwoord!!