Hoe kom je van je vlieg angst af???

Sins kort ben ik bang om te gaan vliegen. Dat komt door all die k.t docemanteres van discpverie. Vroeger was ik namelijk niet bang

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (8)

Gewoon doen.
niet stil staan bij dat da ding omhoog gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cursus voor volgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliegangst is bang zijn om de regie uit handen te geven. Je zit in die kist en je hoort allerlei geluiden en er beweegt wel eens wat. Van angst word je misselijk. Omdat je niet weet wàt dat is, krijg je angst.

Toch is vliegen een schitterende manier om ver weg te gaan, wat niet of pas na heel lang met de auto bereikbaar is. Dus wil je ver weg, dan zal je toch je vliegangst moeten overwinnen.

Er zijn boeken voor, er zijn cursussen om je vliegangst te overwinnen.
http://www.reiswijs.nl/vliegen/vliegangst/vliegangst.html

Ik zal je verklappen dat ik niet meer in een vliegtuig zal stappen. Vind het ook eng. Altijd als ik ging vliegen, en ik heb uitgerekend dat ik zo'n zestig keer in een vliegtuig ben gestapt...., was er de avond daarvoor een rampenfilm of iets op tv.
Ga nu op vakantie met de auto in Europa. Heel prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stichting VALK. www.valk.org

Succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke + voor antwoord van Bestevaer, toch wil nog graag iets toevoegen.
De behandeling van fobieen bestaat voor een groot gedeelte uit confrontatie.
Stapje voor stapje wordt je (in je eigen tempo) geconfronteerd met hetgeen waarvoor je nu juist bang bent. Je hersenen worden hierdoor ahw opnieuw geprogrammeerd en je leert de angst die blijft beter onder controle te houden.

Wanneer je vliegangst (nog) niet zo heel ernstig is en je toch graag wilt vliegen, kan je ook aan je huisarts vragen om een kalmeringstabletje of bij de drogist bijv Valeriaan halen.
Vertel aan de steward(es) dat je vliegangst hebt. Personeel aan boord van het vliegtuig zijn getraind in het begeleiden en geruststellen van mensen die bang zijn om te vliegen.

Tot slot: Probeer zoveel mogelijk te zorgen voor afleiding op angstige momenten (stijgen, landen, turbulentie), zodat de angst minder kans heeft de overhand te krijgen.
Dus praten met je reisgenoten, lezen, muziek luisteren, puzzelen. Je kunt jezelf ook opdrachtjes geven als: kijken of je mensen ziet met gele sokken, wie de oudste passagier is, hoeveel mensen dragen een bril, welke taal spreekt de persoon achter mij, wat ga ik allemaal doe als ik op de plaats van bestemming ben.

Afleiding is en blijft het sleutelwoord!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Realiseer je dat er dagelijks op ieder groot vliegveld op aarde veel vliegtuigen opstijgen en landen. Kijk maar eens op teletekst hoe veel vliegtuigen er dagelijks op Schiphol vertrekken en aankomen. En hoe veel vliegtuigen die op Schiphol vertrekken of moeten aankomen verongelukken er? Niet dagelijks, niet wekelijks, niet maandelijks, misschien zelfs niet eens jaarlijks. Hetzelfde geldt voor Heathrow (London), Frankfurt/Main, enz.
13 jaar geleden
Misschien heb je er niet veel aan maarja:
Ok, het gaat mis, je gaat dood. Dat heet pech.
Je kan er niets aan doen.
Met een vliegtuigcrash ben je ook patsboem dood.
En anders klim je eruit.

En waarom zijn die documentaires er? Omdat het niet vaak gebeurt. In het nieuws staat er toch ook niet elke dag dat er iemand een cracker heeft gegeten? Dat gebeurd zo vaak. Maar wel als er een vliegtuig neerstort, dat gebeurd zo weinig. Vliegen is nog steeds veiliger dan varen,rijden en lopen.
In die documentaires worden alle rampen op 1 hoop gegooid, meestal van wel 20 jaar terug.

No panic, fly happy.