Hoe bewijs van ALLEEN ouderlijk gezag te krijgen voor emigratie (Canada) ?

Ik ben bezig om resident te worden in Canada. Woon al enige jaren niet meer in NL en heb een minderjarige zoon die bij mij woont. Ik heb het alleen ouderlijk gezag (ben nooit getrouwd geweest of samenleving contract gehad). Zoon is wel erkent door vader en heeft zijn achternaam (nog wel, ga ik nog veranderen) en zoon is in NL geboren dus we hebben een NL paspoort allebei.
Nu wil Immigration Canada bewijs hebben van de vader dat het kind in Canada mag zijn. Maar vader heeft geen ouderlijk gezag en heb er ook geen contact mee.

HOE kom je aan rechtsgeldig bewijs dat ze in het buitenland ook erkennen als bewijs dat ik het alleen ouderlijk gezag heb over mijn zoon?

De rechtbank in NL waar we onder vallen kan alleen een stempel verstrekken waarop staat dat zoon niet geregistreerd staat in het gezagregister. Deze stempel stelt in buitenland niks voor, dit begrijpen ze niet.

Iemand ervaring of ken je iemand die ervaring heeft met dit probleem?
En hoe is dat opgelost?
Gelieve geen antwoorden over dat ik de biologische vader een brief voor toestemming moet laten schrijven. Dat is niet mogelijk. En probleem blijft terug keren ook bij paspoort verlening bij de NL ambassade, douane die bewijs wil dat ik mag reizen met zoon etc etc.
Serieus rechtsgeldig bewijs is nodig.... maar hoe en wat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat dat niet bij jouw of de gegevens van het kind, bij de gemeente administratie. Omdat je niet in Nederland woont heb je hier misschien niet veel aan, maar wellicht is het in andere landen ook zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Het staat niet bij de gemeenste administratie, ik het in het verleden ook de gemeente al gebeld en die hebben me naar de rechtbank van de regio waar we moeten zijn doorverwezen. Deze zeggen we zien je zoon zijn naam er niet bij staan dus niet geregistreerd en daardoor heeft de vader niet het ouderlijk gezag.

Antwoorden (1)

In de Nederlandse wet, ligt volgens Artikel 253b van het Burgerlijk Wetboek Boek 1 vast, dat de ongehuwde moeder alleen het gezag uitoefend.

Ik zou als volgt handelen als ik jou was:
Deze wettekst kopieren en door een notaris laten waarmerken.

Het gewaarmerkte document in Canada door een beedigde vertaler Nederlands-Engels laten vertalen.

Het vertaalde document overhandigen aan de functionaris die het nodig heeft.

Toegevoegd na 19 minuten:
Wellicht is het beter als je deze handelswijze allereerst aan de betreffende functionaris van de Immigratiedienst voorlegt, met de vraag of hij het op deze wijze geproduceerde document accepteert.

Als hij dat niet zou doen, kun je hem vragen hoe hij wenst dat buitenlandse wetteksten aan hem dienen te worden voorgelegd .