Klopt het dat men een vergoeding krijgt als men gaat emigreren en zijn Nederlandse paspoort inlevert?

Ik heb het over een eenmalige vergoeding als je voorgoed je Nederlandse nationaliteit afstaat. Zo ja, weet iemand om welk bedrag dit gaat en waar ik hier meer info over kan vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
13.9K

Het beste antwoord

Als er sprake is van Remigratie zie de Remigratiewet
Je moet dan afstand doen van de nederlandse nationaliteit

Bedragen vind je hier:
http://www.svb.nl/int/nl/remigratie/bedragen_inhoudingen/hoeveel/bosnie_herzegovina.jsp

Voorwaarden:

U kunt een uitkering van de Remigratiewet krijgen als:

u de nationaliteit heeft of heeft gehad van: Bosnië-Herzegovina, Griekenland, Italië, Kaapverdië, Kosovo, Kroatië, Macedonië, Marokko, Montenegro, Servië (Republiek Servië), Portugal, Slovenië, Spanje, Suriname, Tunesië of Turkije.
u vanuit de Molukken in 1951 of 1952 in een groep naar Nederland bent gebracht en bent opgenomen in het register van de Wet Rietkerk-uitkering.
u in Suriname bent geboren en de Nederlandse nationaliteit heeft.
u in Nederland woont als erkend vluchteling of asielgerechtigde. Uit welk land u komt, maakt dan niet uit.
u naar Nederland bent gekomen voor gezinshereniging met een erkend vluchteling. Uit welk land u komt, maakt dan niet uit.

Voorwaarden voor een uitkering
Om een uitkering van de Remigratiewet te krijgen, is het nodig dat u aan deze voorwaarden voldoet:

u woont in Nederland. Bent u tijdelijk in Nederland voor familiebezoek of voor een medische behandeling, dan kunt u geen gebruikmaken van de Remigratiewet.
u bent 18 jaar of ouder.
als u een partner heeft, gaat uw partner met u mee of hij of zij woont al in het land waar u gaat wonen.
u en uw partner hebben geen schulden bij de Nederlandse overheid, zoals belastingschulden of onbetaalde boetes. Heeft u wel schulden, dan heeft u een afbetalingsregeling afgesproken.
als u in een land gaat wonen waarvan u niet de nationaliteit heeft, dan heeft u een officiële verklaring dat u en uw gezinsleden minstens één jaar in dat land mogen wonen.
als u erkend vluchteling of asielgerechtigde bent, heeft u een verklaring van de regering van het land waar u gaat wonen dat u daar mag wonen.

als u een dubbele nationaliteit heeft, doet u vóór uw vertrek afstand van de Nederlandse nationaliteit.
als u alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, doet u er in uw nieuwe land alles aan om de nationaliteit van uw nieuwe land te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Overigens kan je wel afstand doen van je Nederlandse nationaliteit, maar alleen onder bepaalde voorwaarden:

http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=1002078

Ik lees deze vraag ook op een Marokko-forum.
Maar ook daar heeft niemand een antwoord.

Nee, als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt,
moet je vaak wel je Nederlandse paspoort inleveren. Maar daar krijg je geen geld voor.

Er is ooit sprake geweest van een "oprotpremie" voor mensen met een andere nationaliteit, die wel terug wilden naar hun land van oorsprong.