Waarom is verkopen op straat in Barcelona illegaal en geld verdienen via muziek spelen niet? Welke straf staat hierop?

Ik ben pas in Barcelona geweest en zag mensen o.a. magneten, waaiers, enz. verkopen op straat, maar als ze politie zagen renden ze ook gelijk weg. Staat hier een zware straf op? En waarom is het geld verdienen via muziek spelen dan niet illegaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.8K

Het beste antwoord

Straatverkoop en muziek spelen op straat is in Spanje niet toegestaan zonder vergunning van de gemeente.
Het is dus geen illegale activiteit, maar een gereguleerde activiteit.

Als je hierop betrapt wordt zonder een vergunning, is het geen misdrijf maar een overtreding, dus wordt het afgewikkeld met een geldboete. Alleen bij herhaling en niet betalen van de boete kan dit een misdrijf zijn vanwege het niet betalen.

Voor de verkopers is er echter een groter risico: de spullen die ze verkopen is in bijna 100% van de gevallen namaakspul en illegaal gekopieerde muziek en films. De handel in deze producten is wél een misdrijf, en wordt ook zwaar bestraft door de justitie in Spanje. Vandaar dat in een gelijke situatie, allebei zonder vergunning, de verkoper veel sneller de hazenpad kiest dan de muzikant.

In sommige gemeentes in Spanje (niet in Barcelona, voor zo ver ik weet, wel in Salou en een paar andere vakantieoorden) is het via gemeentelijke verordening geregeld dat de koper van illegale waren op straat ook beboet wordt. De boete kan oplopen, afhankelijk van de waarde van wat je gekocht hebt, tot enkele duizend euro's.

Overigens, de Guardia Civil controleert al jáááren niet meer in de Spaanse steden, dat doet de lokale politie.
De Guardia Civil heeft nu een totaal andere rol dan 40 jaar geleden, min of meer vergelijkbaar met de Nederlandse Marechaussee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op bv de Ramblas heeft men een soort "leurderskaart" nodig om te verkopen terwijl de muziekenten en andere straat animatie aangemoedigd worden.
Maar ook die worden regelmatig door de Guardia Civil gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Guardia Civil controleert al jáááren niet meer in de Spaanse steden, dat doet de lokale politie.
De Guardia Civil heeft nu een totaal andere rol dan 40 jaar geleden, min of meer vergelijkbaar met de Nederlandse Marechaussee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik kon op naam niet komen maar bedoel gewoon de politie op straat. PS: een gewone reactie had volstaan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De min is niet van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand een min geeft door dat detail van de Guardia Civil, vind ik ook flauw...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gracias Gabi, men zou bij een plus of min ook de naam moeten vermelden want een beoordeling zonder motivatie vind ik maar niks, zeker bij een negatieve, iedereen kan eens missen of het fout voor hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De nada!
Mee eens wat de anonieme minnaars betreft. En als ik iets fouts heb geschreven, dan hoor ik ook graag wat, want het gaat ook om het leren van de fouten.
Degenen die niet wegrenden hadden een vergunning en degenen die wel wegrenden hadden geen vergunning. Muziekmakers kunnen minder snel hun handeltje oppakken en nemen dus geen enkel risico en vragen netjes de vergunning aan.
Ook kan het zijn dat degenen die wegrenden geen vergunning hadden omdat zij illegaal in het land zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen van beiden is illegaal. Je moet alleen wel een vergunning aanvragen. Zonder vergunning is het illegaal.