Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekenen de cijfers (rekensom) op de voordeuren in Duitsland?

Ben terug van vakantie in Duitsland. Het viel me op dat daar op de winkels/huizen een soort rekensom op de deur staat in de vorm van Cijfers/letters misschien afmetingen? Iemand een idee waar dit voor is en of de betekenis ervan bekend is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het geeft aan voor welk tijdvak er kerkbelasting is betaald. In sommige delen van Duitsland heft de kerk nog 'belasting'. Ze noemen het belasting, maar afdragen is niet wettelijk verplicht. Ondanks dat wordt je in gelovige dorpen met de nek aangekeken als je niet zo'n 'rekensom' op je deur hebt staan. Grappig dat je dacht dat het een rekensom is, je zult zien dat er alleen optelsommen staan. De plus is een kruisje, het symbool van de christelijke kerk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het antwoord van Bierkaai klopt weet ik niet. Ik kan er nergens iets van terug vinden. Dus daar zou ik wel een bron van willen zien. Ongeacht alle +jes.

Mij is verteld dat dit te maken heeft met drie koningen. De letters en cijfers zijn vaak met krijt getekend, en je vind ze ook binnen in de huizen, boven de deurpost.

De precieze uitleg weet ik niet meer omdat ik niet zo goed Duits versta. Maar het had in ieder geval niets met een "belasting" te maken.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding