ik heb scheurtjes in mijn banden van mijn aanhangwagen en wil daarmee op vakantie in duitsland, mag dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K
paulus811
11 jaar geleden
Je moet je afvragen of je het WILT
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is sowieso gevaarlijk.
Ik zou ze bij voorbaat vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wil niet weten wat er kan gebeuren als je een klapband krijgt. Je kunt je hele vakantie ruïneren en nog erger: een ongeluk veroorzaken. Als ze er dan achter komen dat je met ondeugdelijke banden reed (en dat dus nog wist ook!) ben je helemaal de sjaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel dat ik met mijn auto achter jou rij en je krijgt een klapband, je aanhangwagen schiet los en ketst op mijn auto. Ik zwaar gewond, mijn vrouw en zoontje dood, wil jij dat op je geweten hebben voor die paar rot euro's. Eigenlijk zou je je moeten schamen dat je dit durft te vragen. Koop gewoon die nieuwe banden of blijf thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Almighty: dezelfde koekenbakkers die met versleten remvoeringen naar Oostenrijk rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@BraBart: Ze willen alles maar het mag nooit wat kosten. Typisch nederlanders. En als het fout gaat staan ze te janken of hebben gelijk een grote bek tegen een ander, want zelf hebben ze nooit schuld.
Ik snap niet waarom mensen hier altijd zo moeilijk over doen. Banden kapot of versleten, hup... nieuwe kopen. Zo simpel is het. Als je daar geen geld voor hebt, heb je ook geen geld voor een vakantie (of andersom).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is er dan nooit in jullie hoofd opgekomen dat ik misschien gewoon geen verstand op dit gebied heb en daarom deze vraag stel. ik vind het echt triest dat jullie gelijk met rare interpretaties over de reden dat ik deze vraag stel komen. Je kan ook gewoon normaal antwoord geven, want daar is deze site tenslotte voor. Kun je dit niet dan moet je vooral geen antwoord geven.

Het beste antwoord

Nee dat mag niet je banden zijn uitgedroogd dus vervangen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
danku, kort en krachtig! een antwoord waar ik wat aan heb.

Andere antwoorden (2)

Hoogstwaarschijnlijk zijn je bandjes overjarig. Het advies is om ze niet ouder dan zes jaar te laten worden. Banden met scheurtjes leveren gevaar en dus een boete op als je gecontroleerd wordt, zowel in Duitsland als in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat banden een heel belangrijk deel uitmaken van de veiligheid op de weg zal niemand kunnen ontkennen. Het is dan ook van het grootste belang hier zorg voor te dragen. Hoe doe je dat? Heel simpel door regelmatig de bandendruk te (laten) controleren, door niet zomaar de stoep op te rijden en door een kijkcontrole te doen op de banden om te zien of er geen scheurtjes ontstaan.

Die (haar)scheurtjes ontstaan vooral als de banden een zekere ouderdom hebben. Fabrikanten spreken van een veilige levensduur van maximaal 5 à 6 jaar.

Nu zal je wel zeggen: 'Dan zijn de banden nog lang niet versleten' en daar heb je meestal wel gelijk in maar is je veiligheid en die van diegenen die meereizen in de wagen geen zekerheid waard? Als je eens een berekening maakt om degelijke banden aan te kopen kosten die gemiddeld voor 4 stuks zo’n 500 euro. Voor zwaardere banden van bv. een motorhome lopen de kosten natuurlijk op tot 600 à 700 euro. Deel dat door 5 jaar en dan nog eens door het aantal kilometer per jaar dat je bolt, op hoeveel eurocent per kilometer kom je dan uit voor die veiligheid? Is dat niet het overwegen waard om zeg maar om de 5 jaar nieuwe banden te laten steken?

Kijk maar eens naar je caravanbanden, hoe oud zijn die? Hoeveel (haar)-scheurtjes zijn er al in de flanken? Wat als een band ontploft op een autosnelweg bij druk verkeer?

Als je dan nog bedenkt dat je tijdens de winterperiode in vele skilanden verplicht bent om wettelijk erkende winterbanden op te hebben, dan kan je natuurlijk extra velgen aankopen en er winterbanden op monteren en 2 maal per jaar de wielen vervangen volgens het seizoen. Denk er dan aan dat dit veel duurder zal zijn dan bv. erkende 4-seizoensbanden te monteren en die om de 5 jaar te vervangen. Vraag meer inlichtingen hieromtrent bij je bandenspecialist. Als je iedere winter op wintersport trekt, is het wel belangrijk om de juiste banden te hebben met een voldoende diep profiel. Men spreekt zo bv. in Duitsland over het 4x4x4 systeem. Simpel en veilig. Om de 4 jaar de 4 banden vervangen als de groeven minder dan 4 mm diep zijn. Dat controleren is heel simpel. Je hebt in het profiel op bepaalde plaatsen verdikkingen liggen die de uiterste slijtagegrens aanduiden. Veelal zijn deze plaatsen op de flank van de band duidelijk aangegeven. Bij Michelin is dat hun mannetje (Bibendum), bij andere merken kan dat een zonnetje zijn.