Bij welk (groter) treinstation zijn vlak bij leuke dingen te doen, zoals leuke winkeltjes, een goed museum of park of zo?

Ik wil een half of heel dagje weg deze week, maar door gezondheidsproblemen kan ik niet ver lopen. Dus zoek ik leuke dingen die bij wijze van spreken vlak naast het station liggen. Ik heb namelijk deze week ook geen auto.
Utrecht ken ik, maar is er meer?

Toegevoegd na 11 uur:
Geweldig, zoveel tips!
Ik kan wel wat lopen maar niet lang. In een museum kun je vaak ook even zitten, dus dat kan waarschijnlijk wel. Winkelen kan wel even, niet te lang.
Fiets huren kan, maar ik heb de hond alleen thuis dus ik kan niet langer dan een uur of wat weg zijn. Daarom liefst dicht bij het station.

Toegevoegd na 3 dagen:
Iedereen bedankt voor alle tips. Ik ben vandaag naar Arnhem geweest, naar het museum voor moderne kunst, en wat winkelen. De koffiepunten besteed bij Douwe Egberts, wat andere winkels, hier en daar koffie gedronken, het was erg leuk maar mijn voeten vielen er bijna af op het laatst. Een paar uur weg is echt de max.
Maar ik ga de overige tips zeker een andere keer nog eens goed bekijken!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
9.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een goede vraag, Maeve, want terwijl ik in mijn hoofd na ga vlak bij welk station iets aardigs te doen is, kom ik niet erg ver...In Den Bosch is het Stedelijk Museum redelijk dicht bij het station, maar het gezellige centrum ligt aan de andere kant van het spoor en toch wel 10 minuten lopen. Zo is het in Amsterdam, Nijmegen, Haarlem, Groningen, Arnhem, Leiden. Misschien is een half dagje Zandvoort leuk? De trein stopt vlakbij het strand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft aan dat je wegens gezondheidsproblemen niet ver kunt lopen, dus ik snap niet dat mensen komen met winkeltjes en musea..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ik zie dat je er zelf naar vraagt, is winkelen geen probleem dan? Want als ik ga shoppen kom ik gesloopt thuis.
bamibal
11 jaar geleden
@grappenmaakster: heb jij al die minnen lopen uitdelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maeve is een fiets huren een optie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo, goeie! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens erg opvallend dat de meeste antwoorden winkeltjes en winkelen betreffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, katoen, dat komt ervan als iemand daar expliciet naar vraagt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet langer weg kunt blijven dan een uur, dan heeft het niet veel zin om een trein te pakken, ergens naartoe, of je zou niet al te ver moeten gaan van je woonplaats, maar dan zouden we moeten weten waar je woont, om wat zinvolle antwoorden te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@whiteeagle? Waar slaat dit op? Niet op de vraag in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk naar de toevoeging.
liveisgreat
11 jaar geleden
Goeie vraag, er zou een brochure moeten uitkomen met tips van dingen die je vlak bij een station kan doen (of die goed bereikbaar zijn met openbaar vervoer). Als ik je één tip mag geven : blijf ver weg van Gent (België). Mooie stad maar het openbaar vervoer is daar abominabel, je moet overstappen etc. en op sommige plaatsen rijdt de tram je broek bijna uit.
Maar op je vraag antwoorden is natuurlijk moeilijk, als je zegt dat je maar één uur weg kan. Misschien kan je tips vragen waarbij je je hond kan meenemen? Of een oppas zoeken voor je hond?
Dan kan je bv. naar Antwerpen (prachtige dierentuin vlakbij station met veel zitgelegenheid voor als je moe wordt), Mechelen (speelgoedmuseum vlakbij station, lijkt iets voor kinderen maar is gewoon een museum over speelgoed, waar je ook kan gaan zitten her en der om uit te rusten).
Vermits je niet schrijft van waar je vertrekt is het natuurlijk nogal moeilijk om antwoord te geven als je maar een uurtje weg kan...

Antwoorden (20)

In Den Haag, direct naast het station, ligt de Koninklijke Bibliotheek. Hierin zijn het Letterkundig- en het Kinderboekenmuseum gevestigd. Als je toevallig van lezen houdt, zeker een aanrader!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zag je toevoeging in mijn mail en toen viel me nog een suggestie in die ik helemaal over het hoofd gezien heb. Vanaf station Hilversum Sportpark loop je vrijwel meteen het Mediapark op. Hier kun je een bezoek brengen aan de Beeld- en Geluidexperience (echt de moeite waard met veel interactieve elementen en ook goed te doen als je minder ter been bent) of meegaan met de zogenaamde Hillywoodtour (zie bron).

Toegevoegd na 1 dag:
En oh ja, regelmatig zoeken ze daar ook "klapvee", ofwel bereidwillig publiek dat opnames wil komen bijwonen. Als je daar voor wilt gaan, zou ik alleen wel even goed navraag doen vantevoren in verband met zomerstops en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rotterdam, bij het centraal ligt de koopgoot en 1 station verder, Rotterdam Alexander, ligt tegenover het station winkelcentrum Alexandrium, dat is onze favoriet, mede omdat buiten het overdekte deel, de Primark zit, waar je voor een koopje winkelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Er gaat niets boven Groningen. Museum direct tegenover station. Winkelen in de Herenstraat op 500 meter van het station. Op terrasje zitten op de Grote markt aan het einde van de Herenstraat. Ook bereikbaar met de bus vanaf station.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
liveisgreat
11 jaar geleden
Groningen is écht geweldig, het is voor mij (als Belg) de leukste stad van Nederland (al zijn er nog veel fantastische steden).
Je kunt ook de grens over. Station Antwerpen Centraal is al een belevenis op zich. Vlak bij het station is de Zoo, maar ook veel winkeltjes.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Eindhoven is leuk en gezellig, centrum op 100 meter van het station en winkeltjes onder het station. Ook kun je bij alle stations een bus of taxi nemen zodat je niet hoeft te lopen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Amsterdam airport, veel winkels op het station, en verder in Amsterdam ook altijd zat te beleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Maastricht als je uit het treinstation komt zie je al meteen overal winkeltjes binnen 100m zijn er al 20 winkeltjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt er tevens goed eten en er zijn leuke terrasjes en je kunt een tour maken over de maas met een boot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je mag er niet meer staande een biertje drinken. Toch een beetje jammer.
http://www.l1.nl/nieuws/185524-ophef-over-staand-drinken-maastricht#.UAQhkvXDWJU
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg ad rem, maar voor Maeve minder belangrijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Na al die grote steden, waar je bijkans onder de voet gelopen wordt, stel ik Zutphen voor. Vlakbij het station ligt het stedelijk museum, erg interessant.
Daar weer vlak bij is de opstapplaats van de fluisterboot, waar je kunt opstappen voor een rondvaart door de Zutphense wateren en directe omgeving, erg leuk om te doen, met leuke uitleg van de schipper onderweg.
Bij terugkomst ben je binnen 5 minuten in de gezellige en niet al te drukke binnenstad met veel leuke winkeltjes en veel antieke panden.
Een echte aanrader!

Toegevoegd na 3 minuten:
P.s. trek je niets aan van mijn avatar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkees, wat goed! + Je avatar trouwens ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens!
Arnhem.
Als je via sondbeekzijde t station verlaat zit je zo in sonsbeekpark. Daar is ook het watermuseum.
Verlaat je t station via centrumzijde dan zit je 7 minuten van t centrum (winkels) vandaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viri! Je woont in Arnhem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat watermuseum in het Sonsbeekpark is best een eind lopen vanaf het station.
En voor iemand die slecht ter been is, is het misschien niet fijn lopen in Arnhem Noord, met die bulten en heuvels.
Deventer is ook erg leuk, station ligt vlakbij de binnenstad. Ik ben er gister nog met mijn dochter geweest, taart eten op de brink. Mooie straatjes, veel winkels die geen deel uitmaken van een keten, mooi museum op de brink, bioscoop en schouwburg op weg van station naar stad. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Volgens mij zijn er al opties genoeg, maar ik mis Zwolle nog op het lijstje. Zwolle is een gezellige stad. Op de woensdagen van deze maand zijn er de blauwvingerdagen. Een leuk evenement met allemaal kraampjes. Wel erg druk. Verder heb je het museum de fundatie. Is wel een aardig museum. Niet te groot en met een wisselende expositie (deze heb ik nog niet gezien dus kan ik niet mijn mening over geven:)) http://www.museumdefundatie.nl/

Een kilometer vanaf het station heb je het centrum. Is voor de meeste mensen wel goed te doen. Ook gaan er meerdere bussen! mocht je halverwege het even niet meer kunnen behappen dan ben je van harte welkom om even een drankje te komen doen bij mij! Leuke dag gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, maar 1 kilometer lopen kan misschien wel teveel zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Nijmegen, deze week is het de Vierdaagse, wat de stad natuurlijk extra levendig maakt.

Mocht het je allemaal iets teveel zijn, lijn 5 brengt je van het station binnen 15 minuten voor de deur van Museumpark Orientalis. Er is ook een electrokar die je rond kan rijden. Een stukje verder ligt het Afrikamuseum en het Bevrijdingsmuseum.

Het Valkhofpark is veranderd in een festivalterrein, maar ernaast ligt het Valkhofmuseum.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, en voor het winkelaanbod moet je bij Nijmegen Dukenburg zijn. Daar zit het overdekte winkelcentrum Dukenburg. Google die even, want die kon ik niet meer toevoegen bij de bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
's-Hertogenbosch is ook een aanrader. Het centrum is echt heel dichtbij het station. Je kunt er een interessante rondvaarttocht maken. Er zijn veel leuke winkels. Lekker een Bossche bol eten. De Sint Janskathedraal is prachtig gerestaureerd. En als je begin augustus zou gaan, dan kan je het theaterfestival Boulevard meemaken (2 t/m 12 augustus).
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Amsterdam Muiderpoort. op 200 meter van de Dappermarkt (was een paar jaar geleden verkozen tot markt van het jaar). Ietsje verder weg is het Tropenmuseum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Als slenteren nog wel lukt, en u verder niet aan tijd gebonden bent, kunt u kiezen voor een stad waar u specifiek datgene wilt zien waar u anders nooit aan toe komt. Een terrasje pikken op het Leidse of Rembrandtsplein is ook leuk.

De Nachtwacht, Nemo, Tussaud, De Bloemenmarkt, Artis, Paleis op de dam, Nieuwe Kerk, Rondvaart, diverse markten: Albert Cuyp, Vespucci, Dappermarkt, Noordermarkt, Ten Cate, Amstelveld etc

Alles bereikbaar vanaf het Centraal Station Amsterdam.
U kunt telkens een tram gebruiken om veel plaatsen in vogelvlucht te bereiken.

Vanaf het C.S. krijgt u bv op het Damrak al De Beurs van Berlage en De Bijenkorf naast elkaar.
Na de Bijenkorf komt u op de Dam met daarop het Nationaal Monument voor de gevallenen, Het Paleis, De Nieuwe Kerk, en Madame Tussaud, veel winkels en terrasjes op het Damrak en het Rokin.

Parallel daaraan heeft men vanaf het C.S. de Nieuwendijk en de Kalverstraat lopen tot aan de Munt (Bloemenmarkt op de Singel)en het Koningsplein.

Vanaf het Damrak en het Rokin kan men ook een rondvaart nemen. Reist men verder dan komt u uit bij de Heineken.
Daar kunt u proeven wat wij bedoelen.

Daarna duikt de tram de Ferdinand Bolstraat in, langs de Albert Cuypmarkt richting Rivierenbuurt naar de RAI.
Reis met het openbaar vervoer, de TukTuk, de Riksja, of per koets. (een fiets huren kan ook)

Wij hebben deze paden al plat betreden en zijn zelf te vinden in de gemeenten rondom de Posbank op de Veluwe.

Ik hoop dat u een keuze kunt maken uit alle voorstellen van de mede GV,ers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah @sxiopo + Maar ik vraag me langzamerhand af of we elkaar al eens ontmoet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Wat dacht je van Haarlem?

Het station zelf is al mooi. Het centrum is ook dichtbij.
Naast de leuke winkeltjes is er ook nog genoeg te ontdekken
en te zien:

Frans Hals Museum
Molen De Adriaan aan het Spaarne

Op deze site vind je meer bezienswaardigheden in Haarlem.
Afstand in km vanaf het station staan er bij.

http://www.routeyou.com/route/view/67064/wandelroute-haarlem-wandeling-door-het-centrum-van-haarlem.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Almere.
Als je uitstapt bij Almere Centrum en rechtdoor loopt dan kom je al bij een heleboel leuke winkels uit.
Ook zitten er in de buurt lekkere restaurants.
En je kan ook naar de bioscoop of een theatervoorstelling in de Schouwburg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Arnhem heeft alles lekker in de buurt.
Een winkelcentrum dat meermaals winkelcentrum van het jaar is geweest binnen drie minuten lopen, de Rijn op 5 minuten lopen, Sonsbeekpark binnen 10 minuten lopen, Moderne Kunst-museum op 5 minuten lopen, Burgers Zoo/Open Lucht museum op 10 minuutjes met een goede busverbinding, Eusebius-kerk op 10 minuten lopen.
Genoeg om je meer dan een dag te vermaken lijkt me zo.

Toegevoegd na 2 minuten:
Burgers Zoo is erg goed te doen voor als je minder lopen kan.
Schitterende tropenkas/dessert waar ik zelf weleens een paar uur een boekje lees.
Een (gezonde) hond kan best wel eens een dag 10 uur alleen thuis blijven dus moet te doen zijn :D.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Op schiphol zelf, daar zijn allemaal hele leuke winkels en winkeltjes. Ik kom er zelf elke dag, en steeds is het leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je eens een keertje naar Belgie Antwerpen gaat is Mas Museum aan het stroom heel speciaal om te gaan bezichtigen. Deze museum staat op de 14 de plaats van de Wereld. Nr 1 in de Benelux , dit museum is nieuw bestaat 1 jaar nu en heeft 1 Miljoen bezoekers gehad. Momenteel krijgen we in het Mas 65 % Nederlanders over de vloer, dus van harte welkom.

Het ligt niet direct aan het Station maar als je buiten stapt en de bus neemt nr 17 die om de 10 minuten rijd stopt vlak aan het mas dus indien je antwerpen binnen komt met de trein 2 minuutjes stappen en de bus nog geen 10 minuten ben je daar.

Het is echt de moeite waard en een wereld primeur die je kan bekijken is ook toegankelijk voor mobiele mensen die worden zelfs nog begeleid naar elk verdiep met de lift.
Service naar mensen toe is +10

Ik zelf werk in het mas daarom weet ik er veel over :-)

Hopelijk heb ik je ene goede tip kunnen geven :-)

Groetjes

Toegevoegd na 9 minuten:
Zou zeggen , dat even iemand voor je hond zorgt en er een dagje op uitrekt :-) beklagen zal je niet doen. Onderwerpen zijn daar grootmeesters kunsten, grootmacht, over antwerpen, de haven, leven en dood enz . Dus ook de sjamanen en de Maya's komen daar tot leven :-) ongelooflijke mooie kunst schilderijen van bijvoorbeeld Rubens tot van dijck enz.....Macht zoals antwerpen de macht had in 16 de eeuw en japan, africa enz....enorm veel dus te bezichtigen is niet zoals een andere museum maar iets heel apart waar ook jon en oud zich daar goed bij voelt. ook heb je panorama overzicht op het dak.