Wat houdt de waterkolom van een tent precies in?

Bij iedere tent staat altijd de waterkolom in millimeters, zoals 3000 mm. Maar wat houdt dit precies in? En is 3000 millimeter veel of weinig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K

Het beste antwoord

Als een doek een waterkolom van 4000 mm aankan, betekent dit dat het doek pas water doorlaat als er een druk op komt die vergelijkbaar is met het gewicht van een kolom water van 4 meter hoog. Dat lijkt enorm en is het ook. Bij een regenbui, zelfs bij een zware zal die druk nooit op het tentdoek gerealiseerd worden. De helft niet eens. Maar anders wordt het bij de druk dat een grondzeil te verduren kan krijgen. Denk maar eens wat er kan gebeuren als je het zeil op een rotsachtige ondergrond hebt liggen en je daar zelf ook nog eens bovenop ligt met je ultradun slaapmatje. De waarde waterkolom zal voor het grondzeil van je tent dan ook het liefst zo hoog mogelijk moet zijn.
Daarnaast is een extra bescherming van het grondzeil door middel van een extra los stuk zeil (tentluier) altijd aan te raden. Bovendien blijft je tent zelf schoner en zorgt voor extra isolatie.

Op nylon en polyester tenten worden diverse coatings toegepast, o.a.: acryl, aluminium en PU. Deze coating wordt weergegeven in mm. waterkolom.
Vanaf 1500 mm. is het materiaal echt waterdicht, maar beter is een hogere waarde, omdat de coating slijt en dus in waarde afneemt.
De topkwaliteiten zijn vanaf 2.500 tot 5.000 mm. voor het dakdoek en 5.000 tot 10.000 mm. voor het grondzeil.
PU (= Polyurethaan) is het sterkste en meest slijtvast.

3000 is dus zeker niet slecht maar het kan nog beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kolom water van 4 meter (4000 mm) geeft een druk van 0,4 bar. Dat impliceert dat er per vierkante meter 100*100*0,4 = 4000 kg. op het doek zou kunnen weerstaan. Zelfs de helft zal het niet weerstaan.