Welke plekken in Sicilie worden over het algemeen het meest aangeraden wanneer je met name natuur, zee, cultuur en authenticiteit zoekt?

Ik wil graag massatoerisme vermijden en de cultuur/geschiedenis van Sicilie letterlijk en figuurlijk proeven. Wat ik daarbij ook belangrijk vind is een natuur met veel groen, zandstranden en helderblauwe zeeen. Die combinatie zou ideaal zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

dodenstad Pantalica, tegenwoordig een natuurreservaat.

Hoewel Pantalica deel uitmaakt van het UNESCO werelderfgoed heb ik er zelfs in het hoogseizoen niet meer dan enkele toeristen per keer aangetroffen. Pantalica bestaat uit vier necropolissen, uitgehouwen in de rotsen. De vier steden zijn aan elkaar verbonden door paden die uitsluitend voor voetganger toegankelijk zijn.

Duizenden rotsgraven liggen verspreid over het natuurgebied. De graven stammen uit de 12e tot de 8e eeuw voor Chr. Hun oorsprong is nog niet geheel duidelijk en archeologisch onderzoek is nog steeds lopende. Ook wat betreft natuur is Pantalica zeker de moeite waard. Het terrein van het natuurreservaat is heuvelachtig en in het midden is er door watererosie een grote canyon ontstaan.

Er zijn twee toegangswegen naar Pantalica. Eentje ligt in het noorden,en vertrekt vanuit de stad Sortino. Een andere ligt in het zuiden en vertrekt vanuit Palazzolo Acreide. De toegang is normaal gezien gratis.

Als je er in de zomer naartoe gaat, is het aan te raden voldoende water en een hoed mee te nemen, aangezien de hitte er verzengend is. Indien je afdaalt naar de rivier kan je verkoeling vinden, maar de graven liggen voornamelijk hogerop in de canyon waar de warmte je parten kan spelen.

*
Trein van Siracuse naar Taormina (4 x per dag en reisduur ca. 2 uur).->Botanische tuinen en de ruïnes van de oude Grieks Romeinse amfitheater.

Verder vind je op deze site nog enkele tips":

http://www.ilconsole.it/lingua/olandese/sicilie.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de mooie stranden en aan zee zal je het meeste massa toerisme tegenkomen en ook op een aantal wereldberoemde sites zal je veel toeristen zien. Als je authenticiteit wilt proeven kan ik je aanraden in een agriturismo te overnachten.
In het westen van Sicilië zal je minder toerisme tegenkomen, al is het strand van San Vito Lo Capo één van de mooiste van Italië. Je hebt daar ook vlak bij de Riserva dello Zingaro. De Egadische eiland zijn schitterend. Wat wij mooi vonden was het strand bij Eraclea Minoa (en er zijn meer van dat soort stranden), maar ook het binnenland rond Enna is minder toeristisch (muv Piazza Armerina) en de mensen gastvrij en behulpzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien vind je een leuk antwoord op Naturescanner. Die belichten de natuurgebieden over de hele wereld: http://www.naturescanner.nl/europa/italie/sicilie