Wat moet je doen als je alleen word gelaten op schoolreisje?

Ik word al heel mijn leven als we op schoolreisje gaan alleen gelaten. Dus ik word buitengesloten. Dus ik was met mijn ouders aant overleggen of een vriend van ons ook kon komen. Maar ik vraag me af, of dit wel mag en niet dat mijn leeraren mijn ouders gaan bellen met de vraag wat ik nou met zo'n persoon ga doen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik ben 15 jaar en zit in het 3e jaar van het VMBO, ik ben door oudere gebeurtenissen op mijn oude school heel vak buitengesloten, alleengelaten of gescheld tegen me gekregen. Ook bij allerlei groepjes heb ik "Kanker op kutkind" of "flikker op" naar me toe gekregen. Of ik ben weer het sloofje als ik meeloop met een groepje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K

Antwoorden (4)

oh jee, blijkbaar klikt het niet zo goed tussen jou en je klasje. dat is heel erg jammer voor jou. Laat het echter niet aan je hart komen : het is niet omdat het in deze groep niet klikt dat het in andere groepen ook niet zal klikken.
Je ouders zouden zeker es met de leraren kunnen gaan praten met de vraag of je een vriend mag meenemen zodat je je niet zo alleen voelt. Misschien vind je dat zelf wat lullig om je ouders zoiets te vragen, maar hier is het kiezen of delen :alleen zitten of je nek uitsteken.
En vaak zal dit ook een goed resultaat hebben, als je schoolkameraden zien dat je buiten school wél vrienden hebt.
het schooljaar is nu gelukkig bijna om, ik weet niet of je volgend jaar nog in dezelfde klas zit. Indien dit wel zo is vraag ik me af of het een goed idee is om op die school te blijven zitten.
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
echt niet tof zeg. Neenee, je klinkt helemaal niet kinderachtig. Misschien ben je gewoon een heel speciaal iemand en niet "mainstream" en daar kunnen mensen soms niet mee om. En als je het op je vorige school ook hebt meegemaakt, kan ik me voorstellen dat je zelfvertrouwen niet meer optimaal is.
Nog eens van school veranderen is blijkbaar geen optie? Zo kan je toch ook niet blijven zitten zeg, bij mensen die zo op je reageren. Okee als men je misschien wat "anders" vindt maar dat is nog geen reden om zo tegen je te doen.
Zelf ben ik als jongere ook uitgestoten, zelfs door leerkrachten. Ook gewoon omdat ik "anders' was, andere interesses had (mijn klasgenoten interesseerden zich vooral aan jongens), "anders" gekleed liep en durfde ingaan tegen de groep als het nodig was (maar ook tegen de leerkracht, ik probeerde objectief te blijven). Ik was ook een enorme sloddervos, wat ook behoorlijk wat mensen op de zenuwen werkte. Maar zo erg als bij jou nee... dat is er écht over. Ik had altijd nog wel één of twee mensen die me wel zagen zitten. Maar jij staat zo te lezen helemaal alleen.
Je hebt er nu geen zak aan natuurlijk, maar ik zou echt werken aan je zelfbeeld als ik van jou was. Probeer zoveel mogelijk dingen te doen die je wel interesseren buiten school, en laat de mensen die je "kutkind" noemen achter je. Zo is het bij mij ook veranderd: ik kwam in een jeugdclub waar men me wel zag zitten en het kon me plots helemaal niet meer schelen wat men op school van me zei.
Ik vraag me af of je zelf wel mee wil als ze zo tegen je doen. Een schoolreis is niet verplicht en als je er nu al tegen aan zit te kijken dan is het voor jou geen pleziertje. Praat er met je mentor over wat je dwars zit. Misschien kunnen jullie samen voor een oplossing zoeken en hij hier eens een les over kan wijden, als je open kaart speelt hebben ze misschien wat meer begrip voor jou. Iedereen is ooit wel eens gepest op school, soms zijn de pesters vroeger zelf gepest.
Een schoolreisje zou voor ontspanning moeten zorgen en geen stresssituatie.
Misschien door jou eerdere ervaring stel jij je wat afwachtend op en onzeker. Je zou ook kunnen overwegen een assertiviteitstraining te kunnen volgen, zodat jij je wat weerbaarder voelt bij opmerking die jou kwetsen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kun je bespreken met je mentor, wij kennen niet de regels van jouw school dit is alleen giswerk. Jammer dat die trainingen niet hebben geholpen. Zit er niet 1 iemand waar het wel mee klikt in jouw klas?
Probeer het eens op een andere manier te bekijken. Misschien kun jij het alleen ook wel heel leuk hebben. Ga mee op schoolreisje zonder dat je verwacht dat je aansluiting bij een groepje vindt en trek lekker je eigen plan. Waar heb je die mensen voor nodig? Jij bent toch al leuk genoeg van jezelf? Sluit die mensen buiten, dan kunnen ze jou niet buitensluiten.

Het klinkt heel negatief, maar als andere mensen denken dat ze jou om een of andere reden niet moeten, moet je hun ook niet willen, en kun je maar beter allerbeste vrienden met jezelf worden. Als jij het goed met jezelf kunt vinden, word je uiteindelijk ook vanzelf weer interessant voor andere mensen (als je daar tegen die tijd nog behoefte aan hebt). Of je ontdekt dat er een heleboel aardige lotgenoten zijn die je eerder nooit zijn opgevallen, omdat je het te druk had met bij een groepje willen horen.

Als je echt een vriend mee wil nemen op schoolreisje, moet je dat wel eerst met je leraar bespreken. Dat soort acties wordt meestal niet in dank afgenomen als je ze zelfstandig uitvoert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op deze manier is een schoolreisje voor jou iets om tegenop te zien, inplaats van naar uit te kijken.

Ik denk dat het geen goed plan is om iemand mee te nemen of met iemand af te spreken op plaats van bestemming. De kans dat je ook hiermee weer gepest gaat worden is groot natuurlijk.
Bovendien gaan mensen gissen en zich afvragen wat jij daar doet met die persoon.

Wat zegt je mentor van deze rotsituatie?
Ben je al eens naar de vertrouwenspersoon van de school geweest?
Als je 4 assertiviteitstrainingen hebt gehad, heb je er in principe 3 teveel gedaan.

Het is voor jou belangrijk om goede psychologische begeleiding te gaan krijgen. het kan jaren duren, maar uiteindelijk zal je leren om je verdriet van het buitengesloten zijn te verwerken, en je zult ook gaan leren hoe jij als persoon weer vertrouwen kan leren krijgen in mensen en een band op te bouwen met anderen.

Kortom: Ga gewoon niet op schoolreisje. Je hebt er toch niks aan. Zoek vervolgens via school of je huisarts een goede therapeut die jouw verstoorde gevoelsleven weer op het goede spoort kan zetten.

Sterkte!