Heb je een apart stopcontact nodig in Amerika?

IK ga over een paar weken naar Californië en omdat je daar een ander soort stopcontact hebt vroeg ik me af of ik dan zo'n apart stopcontact moet kopen die je in het stopcontact daar kan steken in de hotelkamer zeg maar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2K

Het beste antwoord

Je hebt een adapter nodig, geen stopcontact. Je kunt het beste een universele reisadapter kopen, bijvoorbeeld bij de Hema.

Omdat je vaak meerdere apparaten hebt (zoals laptops, telefoons e.d). kan het handig zijn om een gewone stekkerdoos met langere kabel (3 meter of zo) mee te nemen én een universele adapter. Dan doe je de stekker van de stekkerdoos in de adapter in het stopcontact daar en kan je je apparaten makkelijk aansluiten.

Scheerapparaten kunnen vaak wel gewoon in dat stopcontact, maar let wel op de spanning. Die is lager. Mijn Braun tandenborstel kon daar niet mee overweg. Ik heb nu een Philips, die dat wel kan.

Toegevoegd na 6 minuten:
De spanning in de USA is 110 Volt. De frequentie is 60 HZ.
De spanning in Nederland is 220 Volt. De frequentie is 50 Hz.

Op de apparaten die je meeneemt moet dus staan: AC in 100-240V 50/60Hz als je ze hier én daar wilt gebruiken. De adapter is namelijk alleen een verlengstuk en geen omvormer.

De stekkers hebben twee platte pootjes (hier rond). De geaarde stekkers hebben een dikke ronde pin. Zie de foto.

Bij de Hema kost een universele adapter (voor de meeste landen geschikt) 15 euro.

Toegevoegd na 33 minuten:
NB. Ik bedoel dat scheerapparaten en opladers van tandenborstels alleen direct in een badkamerstopcontact kunnen worden aangesloten. In de meeste hotels zit er in de lamp bij een spiegel een aansluiting waarin je de stekker met ronde pinnen kunt doen.

Als je veel apparaten hebt, is het handiger om meerdere adapters mee te nemen en/of een verlengsnoertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een super duidelijk antwoord, te begrijpen voor iedereen! een welverdiende + Je was me wel net voor dus heb ik snel mijn antwoord weggehaald voordat jullie dat WEER doen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de ANWD of Handy man kun je een adapter/converter kopen voor 220 volt apparten (en andersom voor 110V). Dan kun je toch ook je gewone apparaten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS 2: ik zou er een met 2 pinnen nemen. Weinig contacten in de VS hebben de 3e pin mogelijkheid in het stopcontact!! (Ik heb er gewoond :P)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yvke1983 : Correct. De meeste wereldadapters zijn niet geaard overiges. Dat is ook niet nodig voor laptops, fohns, scheerapparaten en tandenborstels, of USB opladers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord 1 is er een om in te lijsten!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
antwoord vrijwel geheel juist, alleen zijn de netspanningen tegenwoordig 117 resp. 230 V.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

Je kunt daarvoor een wereld stekker kopen! Ik weet dat je deze bij oa de Hema en bij ANWB kunt kopen!
Succes en veel plezier daar!