Waarom is er eigenlijk een vakantiesysteem in Nederland?

Waarom is het niet gewoon zo dat elke gemeente/provincie tegelijk vakantie heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
4.7K

Antwoorden (3)

Als dit er niet zou zijn,
heeft heel nederland tegelijk vakantie dus wordt er een aantal weken door niemand gewerkt. En wordt het erg druk op de wegen naar het buitenland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel als er niemand werkt dat het niet handig is hè.
Als niemand werkt en je krijgt bv een verkeersongeval werken er ook geen dokters of zusters om je te opereren/verplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzinargument. Bij een ziekenhuis in Alkmaar hebben alle kinderen van alle personeelsleden tegelijk vakantie maar toch gaat dat ziekenhuis gewoon door. Dat zou ook zo zijn als heel Nl dezelfde 6 schoolweken vakantie heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling: de vraagsteller heeft het over de schoolvakanties en mensen zonder kinderen gaan vaak buiten die vakanties op vakantie en zo spreidt je het werknemers probleem. Daarnaast was het juist handig om de bouw gedurende een paar weken volledig stil te leggen omdat je anders 3 mnd lang met aanvoer en werknemersproblemen zit.
Vroeger was dat ook zo. De spreiding in de vakanties geeft ook spreiding in de vraag naar accommodatie. Er kunnen dus meer mensen gebruik maken van hetzelfde aanbod. Dat was in ieder geval een van de redenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden (spreiding van verkeersdrukte en spreiding van drukte op accommodaties) is al gegeven.

Er zit echter overlap in, zodat mensen uit verschillende regio's toch tegelijk met elkaar op vakantie kunnen. Dat is bijv. handig voor Flevoland: alle gemeenten vallen onder 'regio noord' m.u.v. Zeewolde, dat valt onder midden. Dan is het toch handig dat midden dit jaar twee weken eerder begint (en eindigt uiteraard) dan noord en voor de rest dus overlapt. En zuid begint (en eindigt) weer een week eerder dan midden. Het komt er in 2012 op neer, dat van 21 juli t/m 12 augustus iedereen vakantie heeft.

De verplichte vakantiespreiding geldt echter uitsluitend voor de zomervakantie van de scholen voor basis- en voortgezet onderwijs, die data zijn wettelijk vastgesteld. Voor de overige vakanties geeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) adviesdata maar scholen zijn niet verplicht te volgen
Computoon