Waar moet ik op letten als ik naar Oekraine ga, qua veiligheid?

Oekraine, voetbal, veiligheid, hotels

11 jaar geleden
in: Vakantie
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je portemonnee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kogelvrijvest. En een tijdbom bespeurden. En een tank mee nemen zou ook niet verkeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er diverse malen geweest voor mijn werk en praat dus uit ervaring. Mijn ervaringen met Ukrainie zijn eigelijk heel erg negatief, maar het is best mogelijk dat er extra maatregelen zijn genomen voor het EK, zodat het allemaal wat positiever lijkt.
Laat nooit je persoonlijke bezittingen alleen achter. Als je met je eigen auto gaat, zorg dan voor een bewaakte parkeerplaats, daarbuiten is de kans groot dat je hem niet meer terug ziet (of in stukjes). Wissel alleen geld in/bij de bank en nooit op straat, ook al denk je een super deal te kunnen maken. Pas op voor kleine kinderen die in je buurt komen, die zijn er alleen maar op uit om zielig te doen en je zakken te rollen. Mocht het ze lukken om je portomonnee te rollen, ren er dan niet achteraan want dan komen er van alle hoeken van de straat opeens volwassenen aan die jou niet lief vinden... :))
Het klinkt allemaal heel erg negatief, maar ik heb in dit land eigenlijk nog nooit iets positiefs gezien. Ik had deze reactie heel goed als antwoord kunnen geven maar dan wordt het toch weer verwijderd. Succes in Ukrainie en ik hoop echt dat je na afloop kunt zeggen dat het allemaal wel meeviel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou het als antwoord verwijderd worden volgens jou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb helaas zo mijn ervaringen :(

Het beste antwoord

Ik kom zelf regelmatig in Oekraïne, zowel in Kiev als het "meer Russische" oosten van het land. Ik heb nog nooit een onveilig gevoel gehad waar dan ook in Oekraïne. Het verhaal van de zakkenrollers herken ik dan ook totaal niet. (Deze ervaring heb ik wel in Roemenië btw) In Oekraïne is véél meer politie (zichtbaar) aanwezig op straat dan wij hier gewend zijn. Dit maakt dat ik mij daar een stuk veiliger voel 's-avonds dan bijvoorbeeld in sommige delen van Amsterdam. Een belangrijk aandachtspunt: In discotheken wordt wangedrag (lees straalbezopen vervelend zijn) niet geaccepteerd door de portiers. Praten doen zij niet aan! Maar als je je 'normaal' gedraagt heb je hier totaal geen last van uiteraard. Oekraïne is een zeer gastvrij land, maar dit zul je zelf ervaren! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje voor je antwoord :-)
Ik heb ook nog nooit zakkenrollers mee gemaakt in de Oekraïne, maar ik heb daar dan ook nog nooit zo'n groot evenement als het EK meegemaakt ;-) Dat ligt niet aan de Oekraïne. Waar je ook ter wereld zo'n groot iets zou organiseren, met zó veel mensen, zakkenrollers zul je krijgen ;-) Die komen van heinde en verre op de grote massa's af...Een gewaarschuwd mens telt voor 2! ;-)

Andere antwoorden (3)

Allereerst: Denk aan je eigen gezondheid en vraag aan je huisarts welke inentingen je nodig hebt. Onder andere de mazelen komen nog veelvuldig voor in de Oekraïne, en niet iedereen is daar tegen ingeënt. Je krijgt waarschijnlijk, als je ouder bent dan 18, de hepatitis A prik plus de DTP prik.

Voor je veiligheid:
Waar grote massa's bijeenkomen, komen zakkenrollers. Draag je geld het liefst op het lichaam (bijvoorbeeld in een tasje om je nek) en verspreid dingen als geld, bankpas en identiteitspapieren het liefst (dus meerdere zakjes). Maak van te voren kopietjes van je identiteitsbewijs en bewaar deze bijvoorbeeld in je koffer in het hotel. Verlies je tas niet uit het oog, en als je ergens op een terrasje zit en je doet je tas af, doe dan je voet of stoelpoot door een riem van de tas, zodat hij niet meegegrist kan worden, en zet hem onder de tafel of stoel zodat er niemand bij kan.

Over het algemeen is Oekraïne een veilig land, en zeker met het EK zal er veel politie op straat zijn. Maar zoals in elk land hebben ze ook daar criminele. Reis daarom vooral 's avonds het liefst samen, ga niet liften en ga als vrouw alleen (of vrouwen die met jou samen reizen) niet alleen over straat.

Pas verderop voor afleiding! Zelfs kinderen worden gebruikt om toeristen af te leiden. Ze doen bijvoorbeeld kunstjes of vragen iets, terwijl iemand anders meedogenloos je tas leeg rooft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een tip: Koop een goed EHBO-set bij de apotheek, het liefst met steriele naalden. In Oost-Europa komt het helaas nog wel eens voor dat naalden na gebruik onder de kraan worden gehouden en weer als 'schoon' gezien worden, en daarna hergebruikt. Zorg dat je dit altijd bij je hebt, en zorg als het even kan dat als je onverwacht naar het ziekenhuis moet jij of iemand die met je mee is er op toe ziet dat alleen jou éigen naalden gebruikt worden. Je hoopt dat het niet nodig is uiteraard, maar je zal de eerste niet wezen die op deze manier HIV oploopt helaas. Uit ervaring weet ik dat in veel Oost-Europese je al een infuus krijgt met vocht als je bij wijze van spreken een gebroken teen hebt...Ik weet niet hoe dit in de Oekraïne is, maar neem het zekere voor het onzekere. Want er is daar altijd nog een groot gebrek aan medische kennis en apparatuur, helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op straat is het in Oekraïne veilig. Er lopen veel beveiligingsagenten rond in winkels en hotels, vaak in burger. Zoals in elke stad komt criminaliteit wel voor, stap daarom ‘s nachts liever niet alleen in een taxi en al helemaal niet in een gewone auto waar twee of meer personen zitten.
Computoon
11 jaar geleden
Dat je niet dronken op een politiebureau beland.
Dat kost centjes en je krijgt klapjes.
dr.Pollux