Als je legitimatie is verlopen mag je dan nog wel Frankrijk in ?

Ik was helemaal vergeten om mijn dochters identiteitsbewijs te vernieuwen hij is ongeveer 1 mnd verlopen.
Maar ik zit te denken om deze week 1 dagje naar frankrijk te gaan mag ze nog op haar legitimatie reizen ?
Ik wel de trein of bus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.4K

Het beste antwoord

Nee, helaas.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om te kunnen reizen naar het buitenland en om u te identificeren heeft u een geldig reisdocument nodig. Het is niet toegestaan om met een verlopen paspoort of identiteitskaart naar het buitenland te reizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dat is jammer bedankt voor je reactie

Andere antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Hoewel de kans op controle binnen Europa tegenwoordig natuurlijk niet groot is. Maar je bent in overtreding. Als ze 12 jaar of ouder is, is ze trouwens ook al in overtreding als ze binnen Nederland geen geldig ID-bewijs bij zich heeft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Pardon, ID-plicht vanaf 12 is alleen in het openbaar vervoer, op straat pas vanaf 14. Donner wilde destijds (was het 2003) vanaf 12, dat had ik nog in m'n hoofd, blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is pas vanaf 14 jaar als je geen geldig identiteitsbewijs hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik had echt 12 in m'n hoofd, dat was het voorstel destijds namelijk. Vanaf 12 is alleen in het OV, blijkbaar (zie bron). Dank voor de correctie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de rest klopt je antwoord hoor, zeker nu met je toevoeging. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is jammer bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je in het OV eisen dat een kind van 12 een ID bewijs heeft terwijl een kind van 12 helemaal niet verplicht is om een ID bewijs te hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: als een kind van 12 zelfstandig met het OV reist, moet het dus wél een geldig ID-bewijs hebben. Op straat hoeft dat pas vanaf 14 jaar, zo gek is dat toch niet? Net zoals je geen 18 hoeft te zijn om te mogen werken, maar wel om te stemmen. Ik zie niet wat de tegenstrijdigheid zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schreef er niet bij dat dat alleen is als die 12 jarige ALLEEN reist in het OV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm opeens bedenk ik me dat mijn 13 jarige ook regelmatig alleen reist in het OV zonder ID bewijs. Ik kan het helemaal nergens vinden. Waar staat dat hij dan opeens wel een ID bewijs moet hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die site waar ik naar link, daar staat iets over de ID-plicht in het OV. Ik neem trouwens aan dat dit evengoed geldt wanneer een 13-jarige reist onder begeleiding, maar dat in die gevallen een bijschrijving op het paspoort van de begeleidende ouder voldoende is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het echt een heel vreemd stukje: Toezichthouders of opsporingsambtenaren kunnen minderjarigen naar een identiteitsbewijs vragen. Maar wanneer de minderjarige jonger is dan 14, geldt geen identificatieplicht. Op grond van de Wet identificatie bij dienstverlening geldt deze alleen voor personen vanaf 14 jaar. De vader of moeder van de minderjarige hoeft daarom ook niet te voldoen aan het verzoek om inzage. Alleen in het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar.
Ik vind het vreemd dat je als je jonger bent geen ID hoeft te hebben, geen ID plicht hebt en du moment dat je in de bus stapt opeens wel. Dat is echt heel vreemd. Je hebt toch die Wet identificatie?