Iets koeler tijdens het slapen op de boot, wie heeft goeie tips?

Komende zomer ga ik net als voorgaande jaren een week zeilen op een oude houten tweemaster. Ervaring heeft ondertussen geleerd dat het in de boot behoorlijk warm kan worden. Vooral in de kooi (die in een vrij compacte ruimte met meerder kooien ligt) kan het bloedheet zijn 's nachts.

Vanzelfsprekend de voor de hand liggende mogelijkheden al geprobeerd om het lekker af te laten koelen, zoals alle luiken e.d. tegen elkaar open te zetten, maar als het buiten overdag tegen de 30 graden is, kan je je een voorstelling maken hoe warm het in de kooi wordt en voor de hand liggende manieren om het wat af te laten koelen, weinig uit halen.

Electriciteit is in beperkte mate aanwezig, dus een ventilator op de vaste spanning aansluiten is in principe geen optie..

Weet iemand goeie manieren om het goed af te laten koelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K

Antwoorden (2)

Je zou aan de buitenkant van de kooi een zonwerend product of zonwerende platen kunnen aanbrengen zodat de warmte weerkaatst wordt.
Net zoals bij zonwerende folie op ramen, begrijp je?

Je hebt ook zonwerende verf (zie 2e link)
Met één laag van die verf kan je 26% van de zonne-energie weren en met 2 lagen kan je 41% van de zonne-energie weren. (zie info technische fiche: 3e link)

Uiteraard hangt hier een prijskaartje aan vast.
Het is dus aan jou om de keuze te maken tussen zweten in de portemonnee of zweten in de kooi ;-)

Succes ermee!

Toegevoegd na 25 minuten:
Vermist het dus niet jouw boor is dan lijkt het mij de moeite om verder te zoeken op het spoor van slaapzak met ingebouwd koelingssysteem
of
een mini-airco op batterijen.

Ben je ook al eens navraag gaan doen op zeilfanaat forums?
of
In een winkel waar men toebehoren voor zeevaarders verkoopt?

Vraag misschien ook eens na bij de maatschappij waar jij de boot huurt want jij bent vast niet de enige die hiermee te kampen hebt.

Ik ben net zo benieuwd als jij om te lezen wie er nog met ludieke en haalbare oplossingen komt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei de link doet het niet... zal het oude pronkstuk via een andere weg trachten te bewonderen. Ik blijf met je mee zoeken hoor. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ai ai ai
te snel getypt en niet nagelezen vermist = vermist
en
jouw boor = jouw boot kheb het er zowaar warm van gekregen ;-) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAUW Funkeydogeyzzzz... ;-) Moest ik een hoedje dragen dan deed ik het duizend keer per seconde af uit bewondering voor zowel de pracht van de zeilboot als voor het feit dat jij hiermee reeds mee-gezeild hebt (en dit opnieuw gaat doen)
Het moet vast een ongelooflijk gevoel geven om hier bij betrokken te zijn. De Marieje draagt een schat aan geschiedenis met zich mee... ik ga zo dadelijk verder lezen... Ontzettend Bedankt om jouw vraag hier te plaatsen want onrechtstreeks heb jij iets bijzonders op gang gezet aan deze kant van het scherm ;-)
Ik hoop van harte dat je een betaalbare én bevredigende oplossing kan vinden voor dat slaap-euvel. Oh ja, heb jij dat boek "Marieje, Honderd jaar geschiedenis van een Deense galjas" al gelezen? Lijkt me de moeite waard of heb je daar geen tijd voor tijdens zo'n vakantie? Genieten funkeydogz Genieten!
Zowel nu tijdens de voorbereidingen als straks tijdens de reis én uiteraard ook daarna nog! Warme respectvolle groeten!
Je kunt ook flessen water in het water laten afkoelen en dan deze afdrogen, in een kussensloop wikkelen en dan in je bed leggen. Als een soort koude kruik.

Een andere methode is een waaier ophangen en heen en weer laten zwaaien (hier moet je creatief voor zijn, want ik ken de afmetingen niet). Bewegende lucht koelt af.

Je kunt misschien de luiken 's avonds op een kier zetten, zodat je toch doorstroming hebt van lucht.

Slaap onder een katoen laken, zo kan het zweet weg dat anders op je blijft plakken.

Hier onder een site met o.a. een watergekoeld kussen. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik hoop dat het iets voor je is.