Wat is het verschil tussen de lage en hoge ardennen?

Vorig jaar ben ik in Namen en Blegny geweest. Ik las dat dit lage ardennen zijn. Nu ga ik op vakantie in de provincie Luxemburg in België, het schijnt dat daar de hoge ardennen zijn. Wat is het precieze verschil tussen hoge en lage ardennen? Verschilt het veel in hoogte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.1K

Het beste antwoord

Men onderscheidt een hoger gedeelte en een lager gedeelte in de Ardennen, de Hoge en de Lage Ardennen. De Hoge Ardennen liggen ten noorden van de Ourthe; hier vindt men dan ook de hoogste toppen die tot ver over de zeshonderd meter kunnen reiken. Zo is de hoogste heuvel de in de Hoge Venen gelegen Signaal van Botrange (694 meter). Een andere top is de in het noorden van de provincie Luxemburg gelegen Baraque de Fraiture (652 meter). De Lage Ardennen liggen in het zuidwesten, in het zuiden van de provincies Henegouwen, Namen en Luxemburg alsmede in het aangrenzende Frankrijk. De heuvels zijn over het algemeen nooit hoger dan vijfhonderd meter. Talloze kleine rivieren ontspringen in het Ardense heuvelland, zoals de Amblève, de Ourthe en de Semois. In een aantal daarvan zijn stuwmeren aangelegd zoals onder andere bij Eupen en Robertville.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hoge Ardennen liggen ten noorden van Ourthe, hier kan met toppen vinden tot ver over 600 meter. De heuvels in de lage Ardennen zijn over het algemeen nooit hoger dan vijfhonderd meter.

"Men onderscheidt een hoger gedeelte en een lager gedeelte in de Ardennen, de Hoge en de Lage Ardennen. De Hoge Ardennen liggen ten noorden van de Ourthe; hier vindt men dan ook de hoogste toppen die tot ver over de zeshonderd meter kunnen reiken. Zo is de hoogste heuvel de in de Hoge Venen gelegen Signaal van Botrange (694 meter). Een andere top is de in het noorden van de provincie Luxemburg gelegen Baraque de Fraiture (652 meter). De Lage Ardennen liggen in het zuidwesten, in het zuiden van de provincies Henegouwen, Namen en Luxemburg alsmede in het aangrenzende Frankrijk. De heuvels zijn over het algemeen nooit hoger dan vijfhonderd meter. Talloze kleine rivieren ontspringen in het Ardense heuvelland, zoals de Amblève, de Ourthe en de Semois. In een aantal daarvan zijn stuwmeren aangelegd zoals onder andere bij Eupen en Robertville Klimaat" http://nl.wikipedia.org/wiki/Ardennen