Welke geopolitieke en/of ethnische risico's spelen in 2012 in Azerbeidzjan?

Met welke risicofactoren dien ik rekening te houden wanneer ik later dit jaar naar Azerbeidzjan wil gaan? Ik denk aan alle factoren die kunnen leiden tot geweld, aanslagen, oorlogsdreiging, ontvoeringen, reisbeperkingen en dergelijke.

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de hoofdstad tussen 20 en 27 mei mijden, anders zit je tussen het songfestivalpubliek en of je daar geheel blij van wordt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoort Azerbeidzjan bij Europa dan? Ik dacht dat het bij Azië hoorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Azerbeidzjan hoort echt tot Europa. In tegenstelling tot Israel, dat officieel tot Azie behoort, maar wel met verschillende Europese dingen meedoet, zoals het songfestival en voetbalcompetities. "Azerbeidzjan ligt op de grens van Oost-Europa en West-Azië en vormt daarmee een transcontinentale staat.
De waterscheiding van de Kaukasus, die dwars door Azerbeidzjan loopt, wordt traditioneel beschouwd als de grens tussen Europa en Azië. Hierdoor is Azerbeidzjan het enige Turkstalige land dat voor het merendeel in Europa ligt." http://nl.wikipedia.org/wiki/Azerbeidzjan
Cryofiel
12 jaar geleden
Weer wat geleerd! Ik heb de vraag naar de juiste categorie (Europa i.p.v. Azië) verplaatst.

Antwoorden (2)

Voor dit soort vragen bestaan de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeg.
Op deze manier kan je ALLE vragen wel beantwoorden. Er is altijd wel ergens iets op het internet te vinden.
Belgie heeft hiervoor een prima website. De voor je belangrijke informatie heb ik gecopieerd.

Veiligheid
Het merendeel van de reizen naar Az. verloopt doorgaans zonder problemen. De hoofdstad Bakoe en het grootste deel van Az. vormen geen bijzonder gevaar voor de reizigers. Echter is het ten zeerste afgeraden om zich naar de grensstreek met Armenië, Nagorno-Karabakh, te begeven wegens het conflict tussen Az. en Armenië. Het conflict in Nagorno-Karabakh tussen Az. en Armenië is nog steeds niet opgelost en heeft geleid tot de bezetting van 20% van het Az. grondgebied alsmede tot een toevloed van meer dan 700.000 vluchtelingen. Het is raadzaam gesprekken te mijden met betrekking tot de binnenlandse politiek, de kwestie Nagorno-Karabakh en de Armeense kwestie. De bezette gebieden langsheen de grensstreek met Armenië, Nagorno-Karabakh en de omgeving van de linie waar een staakt-het-vuren geldt, dienen kost wat kost te worden gemeden wegens de frequente incidenten. De autoriteiten van Az. vestigen de aandacht van de reizigers op het feit dat Opper-Karabakh een gebied is dat deel uitmaakt van de Republiek Az. Ook beschouwen ze reizen, die in Opper-Karabakh georganiseerd worden zonder voorafgaande toelating van de autoriteiten van Az., als illegaal, met de evidente gevolgen daarvan. Het is daarom goed te weten dat reizigers naar de bezette regio’s van geen enkele consulaire- of noodbijstand kunnen genieten in het geval ze in deze regio in de problemen raken. Het Rus. grensgebied met Az. is Dagestan. De reiziger die deze grens te dicht nadert loopt het risico te worden gearresteerd en ondervraagd over de redenen voor zijn aanwezigheid daar. Reizen in deze grensstreek wordt daarom sterk afgeraden. Het is aangeraden steeds een kopie van uw paspoort bij zich te hebben voor eventuele controle van documenten. Het origineel dient veilig bewaard te worden.

Terreurdreiging : het risico van terrorisme is momenteel zeer beperkt.

Criminaliteit : voorzichtigheid is geboden bij het gebruik van kredietkaarten in Bakoe, teneinde diefstal of vervalsing te vermijden. Er zijn meldingen van pickpockets in Bakoe, vooral 's nachts of op druk bezochte plaatsen (openbaar vervoer, bars en westerse clubs). Hoewel gauwdieven beperkt in aantal zijn, wordt de reizigers gevraagd waakzaam te zijn. Betogingen kunnen de toestand in Az. plots en plaatselijk bepalen. Deze volksoplopen verlopen doorgaans zonder incidenten of geweld. Het blijft echter raadzaam om betogingen te mijden.