Waar ten noorden van de noordpoolcirkel zijn er stranden waar mensen lekker kunnen zonnen?

Ik kan mij voorstellen, dat in de zomer sommige mensen bang zijn voor zonnebrand als de zon te hoog staat. Ten noorden van de noordpoolcirkel staat de zon dan schuiner. Die kan dan lekkerder aanvoelen bij warm weer.

12 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten noorden van de poolcirkel ! Kan miz niet ! Noordelijker dan kan niet . Wel door vliegen iedere kant op maar niet nr het noorden ! Of wel van het geografische naar het kompas noorden . Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet . Het is in de zomer wel heerlijk lang licht de zon gaat dan eigenlijk niet onder . Maar echt bakke in de zon zit er niet in .
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van khepput.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kapperkort, het gaat niet om de noordpool maar om de poolcirkel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal als je wilt zonnen, wil je ook zwemmen, in dat verband is het ook wel interessant om te weten wat de watertemperatuur is. Aan de koude kant vrees ik!
corzijlstra
12 jaar geleden
Een klein meertje zal misschien nog wel gaan, denk ik. In het Finse Saimaa merendistrict is de temperatuur van het water in de zomer goed. Zou de watertemperatuur van een meer bij de poolcirkel zoveel lager zijn in de zomer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was in augustus op een camping in Zuid- Zweden. Camping lag aan een meer. Het water was koud (dus ook midden in de zomer). Het zeewater langs de westkust (het Kattegat tussen Helsingborg en Goteborg) was tot mijn verbazing wel lekker van temperatuur. Heeft denk ik iets te maken met de warme golfstroom.
corzijlstra
12 jaar geleden
Het kan zijn, dat een snelstromende rivier uit de bergen op zo'n meer uitkomt en dat het water daarom koud is. Misschien is het meer groot en diep, zodat het water koud blijft.
corzijlstra
12 jaar geleden
Geen van de 3 antwoorden is een antwoord op mijn vraag. Het antwoord van Kafka komt er m.i. nog het dichtst bij. Kafka noemt echter een strand op rond 10 breedtegraden ten noorden van de noordpoolcirkel. Daar zal het in de regel in de zomer frisser zijn dan even ten noorden van de noordpoolcirkel, waar ook wel stranden zullen zijn. Dus ik geef geen beste antwoord.

Antwoorden (3)

Nergens.
Binnen de poolcirkel is het 's zomers uiteraard lekkerder dan 's winters, maar ook dan bereikt de thermometer geen temperaturen die uitnodigen op het strand te gaan liggen. Gemiddeld een graad of 6, met maxima van tegen de 14. Wel lekker, maar geen strandweer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van khepput.
De noordelijkste stranden liggen op Spitsbergen. Om precies te zijn op Nordaustlandet. Verwacht aldaar geen hittegolf, want de hoogste temperaturen zijn daar rond de 5 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het in principe in de buurt van Pond Inlet in het noorden van Baffin Island (Can.) kunnen treffen; er is daar al eens een maximum temperatuur van 25 graden Celsius gemeten. Meestal blijven de maxima in juli en augustus echter onder de 8 graden steken maar mocht je erg veel geluk hebben dan kun je er op rekenen dat je door de muggen wordt lek gestoken.