Kan ik wachten met het aanvragen van een identiteitskaart als ik nog een rijbewijs heb dat nog 10 jaar geldig is?

Ik heb een identiteitskaart die binnenkort verloopt, maar heb nog een auto rijbewijs waarmee ik me kan identificeren. Kan ik dan wachten met het aanschaffen van mijn nieuwe ID kaart totdat mijn rijbewijs moet worden vernieuwd?

En zou ik ook b.v. naar spanje kunnen rijden en me daar identificeren met mijn geldig rijbewijs?
B.V.D. voor jullie antwoorden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

In Nederland kan dat wel, in de meeste situaties.

Maar niet voor alle gelegenheden!
Zie de bron:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/welk-identiteitsbewijs-mag-ik-gebruiken-in-welke-situatie.html

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.

Nee, voor het buitenland:
je hebt een geldig reisdocument - identiteitsbewijs nodig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het paspoort en de identiteitskaart zijn zowel identiteitsbewijs als reisdocument. De Nederlandse reisdocumenten moeten vingerafdrukken in de chip bevatten om vervalsing en misbruik te voorkomen. Dit wordt een biometrisch paspoort genoemd.

Voor Spanje heb je dus geen paspoort nodig,
maar wel een geldig identiteitsbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dit kan. Een rijbewijs is in Nederland en alleen in Nederland een geldig identiteitsbewijs.

(Rijbewijs is alleen een rechtsgeldig identiteitsbewijs in het land waar je je rijbewijs hebt gehaald)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar lang niet voor alle situaties!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als je bijvoorbeeld een nieuwe baan krijgt en je moet een identiteitskopie inleveren wordt er vaak niet akkoord gegaan met een kopie van een rijbewijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah oke! wist ik niet..dat is inderdaad niet altijd zo want ik heb recent ander werk gekregen en kon wel met mijn rijbewijs alles regelen. Bedankt voor de aanvulling :)
Een rijbewijs is een geldig legitimatie middel in Nederland.
Helaas is dit geen reisproduct. Meestal keuren ze dit wel goed als je naar Spanje gaat met de auto. Maar ze hoeven dit niet te accepteren.
Je mag hier dan ook niet met het vliegtuig mee reizen.

Bovendien hebben sommige instanties (zoals je nieuwe werkgever bijvoorbeeld) graag een ID kaart en geen rijbewijs. De gegevens die hierop staan zijn namelijk beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een (nieuwe) werkgever moet een geldig identiteitsbewijs vragen.
Ook voor de Belastingdienst of het aanvragen van een sofinummer zul je paspoort of identiteitsbewijs moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook wat ik aangaf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh. "hebben graag" lees ik iets anders dan "verplichting".