Is het legaal om te kamperen in een bos?

Dit lijkt ons helemaal top, lekker genieten van de natuur.
Zou dit legaal zijn, gewoon een tentje neerzetten.

En eventueel een klein kampvuurtje, die natuurlijk op een takvrij bodem geplaatst wordt, met grote keien er omheen.
Ik denk dat dit voor de kids een erg leerzame dag gaat worden, en ik ze iets bij kan leren over respect voor de natuur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.9K

Het beste antwoord

Als je gratis en midden in de bossen wilt kamperen kun je gebruik maken van de paalkampeerplaatsen van Staatsbosbeheer. Normaliter is het verboden om in een natuurgebied te kamperen. Staatbosbeheer heeft een aantal plaatsen aangewezen waar je wel gratis mag kamperen. Deze plaatsen zijn aangegeven met een paal. Er is een waterpomp waarmee je grondwater kunt oppompen. Dit water moet je natuurlijk wel eerst koken als je het wilt drinken. Er mogen bij een paal maximaal drie tenten staan en je mag er slechts drie dagen kamperen. Een kampvuur is natuurlijk verboden in het bos en je neemt je afval natuurlijk mee.

Paalkampeerplaatsen in Nederland:
Alblasserbos, Zuid-Holland, Hollandse Waarden
Avelingen, Zuid-Holland, Hollandse Waarden
Donkse Laagten, Zuid-Holland,
Austerlitz, Utrecht, Austerlitz
Kaapweg, Utrecht, De Vuursche
Beekdal Merkske, Noord-Brabant, Merkske
Chaamse bossen, Noord-Brabant
Dorst, Noord-Brabant
Mastbos, Noord-Brabant
Strijbeekse Heide, Noord-Brabant
Ulvenhoutsebos, Noord-Brabant
Canisvliet, Zeeland, Canisvliet
De Zoete Vaart, Zeeland, De Braakman
Fort Sint Livinus, Zeeland, Staats-Spaanse Linies
Het Schot, Overijssel, Staphorst
Kievitshaar, Overijssel, Staphorst
Klinkenbelt, Overijssel, Sallandse Heuvelrug
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helaas is wildkamperen niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is dit illegaal, en wordt hier ook op gecontroleerd.

In bijvoorbeeld Zweden mag je overal kamperen, zelfs in iemands achtertuin! Als je geen overlast of schade veroorzaakt mag je vrijwel alles in Zweden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overnachten mag niet, maar een dag doorbrengen met een tentje in een bos mag wel. Open vuur zijn per plaats verschillende regels voor. Hier een link met tips hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dit mag niet. Een tent opzetten staat gelijk aan kamperen.
Er zijn plaatsen die op internet te vinden zijn waar een bord staat waar je mag kamperen zonder kosten e.d. hier mag ook een gecontroleerd vuur gemaakt worden