Waarom trekken velen in de zomer naar zuid-Europa en verder, als ze weten dat er een risico bestaat van extreme hitte?

Het is wel zo, dat de hitte daar vaak droger is dan hitte in Nederland. Door de drogere hitte wordt het minder onaangenaam. Maar dan nog. Ook dan is het heet weer. Bovendien krijg je door de combinatie hitte-droogte meer kans op lichaamsuitdroging. Bij heet weer doen mensen weinig, hebben weinig puf. Is dat zo leuk? Ik denk, dat je beter bij 18 graden in een lekker zonnetje op de noord-Noorse Lofoten kunt zitten dan bij 40 graden in zuid-Spanje. En is die 40 graden aangenamer dan koel minder stabiel weer?

Toegevoegd na 2 uur:
Zou het massa-effect daar ook wat mee te maken hebben? Grote massa's mensen trekken elkaar aan. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn, waarom zoveel mensen bereid zijn om in files te staan om naar zuid-Europa te komen. Of niet? Het lijkt mij geen pretje om urenlang in de brandende zon in de file te staan.

12 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag.
Ik heb ook nog aan de Italiaanse kust gezeten ,wij moesten echt schuilen onder een parasol,de hitte was ondraaglijk,en in het zand verbrande je uw voeten.
Dan 's nachts niet kunnen slapen van de airco etc.... Nee ,voor mij hoeft die hitte niet.

Antwoorden (8)

Ik ben zo'n persoon !! :P De reden dat ik het doe is gewoon omdat ik heel erg van warmte houd en 18/20 graden is maar mwah mwah..dan blijf ik liever in Nederland. Voorbeeld van zuid-Spanje, het is dan wel 40 graden, maar de meeste mensen op vakantie drinken meer zodat ze het vocht weer op pijl brengen, zwemmen voor verkoeling, kunnen lekker bruin worden en het is gewoon aangenaam. Er bestaan ook mensen die 18 graden veelste koud vinden.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reaktie op het antwoord van mormel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)
Omdat mensen verschillend zijn. En verschillende mensen willen verschillende dingen.

Ik snap bijvoorbeeld sowieso niet dat mensen in de zomer op vakantie gaan. Is het eindelijk een beetje ok weer in Nederland gaan ze weg. Terwijl als het slecht weer is mensen thuis blijven. Ga lekker in oktober/november naar turkije bijvoorbeeld heb je daar nog heerlijk weer.

Overigens, 18 graden?! BRRR! Ik heb nog steeds mijn winterjas niet opgeborgen, vind het voorlopig nog te koud in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
zo lekker is het in oktober november ook weer niet in turkije
corzijlstra
12 jaar geleden
18 graden? Het is maar net in welke omstandigheden je zit. In begin mei is de dagmaximum van 18 graden vaak heerlijk, niet zo zeer, omdat mensen dit na een winter niet gewend zijn, maar omdat die 18 graden in begin mei het in Nederland dikwijls zonnig is met weinig wind. Een dagmaximum van 18 graden in juli is in Nederland vaak minder aangenaam, omdat er dan vaak sprake is van een schrale wind en bewolkt weer. Als de zon dan schijnt en er is weinig wind, dan wordt het al gauw boven de 25 a 30 graden in juli. Ik had mijn vader wel eens gevraagd, wat voor hem doorgaans de mooiste maand was qua weer. Hij zei: "mei". In mei is de gemiddelde maximum-temperatuur in Nederland ongeveer 4 graden lager dan in juli. Toch vond mijn vader dat de mooiste maand van het jaar. Zo moet je het ook zien met een zomer in noord-Noorwegen in vergelijking met een zomer in Nederland. Een hogere temperatuur in Nederland staat nog lang niet garant voor beter weer.
Sommige mensen denken er niet over na. Of weten zelf wel dat ze het kunnen redden door veel water te drinken en jezelf koel te houden. En anderen vinden het fijn om warmte te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de vrolijke zomerfoto's, het zomersfeertje, de felle kleuren, en de mooie blauwe zee in de reisgidsen ons een geweldig zomer- en vakantiegevoel geeft. Het maakt je vrolijk, het zorgt voor een uitbundig zomergevoel.
Een soort van Pavlovreactie, denk ik.

Dat de realiteit en de foto's in de reisgidsen niet altijd overeenstemmen, merk je vaak pas te laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat niet alle mensen de kans hebben om pas in het najaar naar het zuiden te trekken, en toch wel eens die kant op willen. En als ze dan moeten kiezen bij 18 graden aan het strand of bij 35 dan is de keus voor de meeste mensen snel gemaakt
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van mormel.
Ten eerste heeft het ook te maken met vakantiecultuur in Nederland. Spanje heeft altijd getrokken, en meer gebieden rond de middellandse zee. Er zijn ook veel liedjes over gemaakt. (costa del sol, tingelingeling, mediterranee zo blauw......)
Lekker de zon en niks doen! Klinkt als een ideaal plaatje!
Ten tweede is Noorwegen een prachtig land, en zoals je zegt over het klimaat, is het ook heerlijk. Maar Noorwegen is niet te betalen voor de gemiddelde mens, die om 17.00 uur van een rosé willen genieten, op een terras, of bij de tent.
En ten derde, zijn er natuurlijk veel mensen die, de temperatuur heerlijk vinden. Niet iedereen zit te wachten op cultuur en natuur. Mensen werken het hele jaar door en willen drie weken niks. Verschil moet er zijn toch....
Maar Noorwegen staat bij mij nog op het verlanglijstje!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Die mensen die het hele jaar doorwerken en 3 weken niets willen kunnen volgens mij beter in of dicht bij Nederland blijven. Anders ergeren deze mensen zich ook nog in de files. Tijdens de vakantie moet een mens zich niet ergeren. Dan kan je beter dat bekende spel spelen. Meestal valt het weer in Nederland best wel mee, vooral aan de kust en op de eilanden, waar het aantal zonuren het grootst is. Verder drijven veel buien om de eilanden heen. Ik vond het als kind ook altijd fijn op Ameland. Maar het kuddegevoel is bij veel mensen aanwezig. Voorbeeld: Aan de Spaanse oost- en zuidkust zijn bepaalde plaatsen(b.v. Torremolinos, Benidorm, Alicante en Lloret de Mar) vol met (Nederlandse) toeristen en andere plaatsen zijn nauwelijks toeristisch, hoewel er wel mooie plaatsen tussen zitten. Trouwens, in Noorwegen kan het ook prachtig weer zijn. De dagen zijn er in de zomer ook langer. In grote delen van dat land wordt het in een deel van de zomer niet donker. In het noorden is het er dan helder licht als het hier donker is. Ook daar kan het prachtig weer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens. moet er niet aan denken, om aan een van de costa's te liggen. Mijn types ook niet.
Is extreme hitte een risico?
Sommige mensen vinden dit nu juist heerlijk.

Die hebben geen 'puf' nodig in hun vakantie en willen ook niet iets doen.
En hebben het in een file staan daar wel voor over.

Iedereen is weer anders.

Jij zit liever in Noorwegen en ander liever in Spanje en ik blijf lekker thuis :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Als je niet iets wilt doen kan je beter thuisblijven.
corzijlstra
12 jaar geleden
Dan bespaar je bovendien geld, waarvoor je iets anders moois kan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar sommige mensen vinden dat niets doen heerlijk en hebben daar ook geld voor over.
Waarom zou je dan thuis blijven het is een keuze die mensen maken. Het is niet jouw keuze, maar verder is er niets mis mee om te niksen in je vakantie, als dat is wat je wil.
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik zeg het zoals ik er tegenaan kijk. Die niksdoevakantievierder kijkt er anders tegenaan. Het is zijn/haar keuze. Het hoeft niet zo zijn, dat die thuisblijft, maar die kan ook het dichterbij zoeken, bijvoorbeeld op Ameland of Egmond aan Zee. Wat heeft men er aan als men vele kilometers over de snelwegen heeft afgelegd en men tijdens het verblijf de omgeving niet verkend heeft, niet heeft geslenterd in een mooi plaatsje, enz. Iemand kan het ook te warm vinden om wat te doen. Maar als je in de zomer naar de Middellandse Zee gaat, weet je dat de kans heel groot is dat het heel warm wordt. Dan kan ik nog beter een Spanjaard uit Madrid begrijpen die de Madrileense hitte wil ontvluchten en aan de Baskische, Cantabrische, Asturische of Galicische kust verkoeling wil zoeken (noord en noordwest Spanje).
Voor sommige mensen is het belangrijk hoe het land klinkt.( niet voor iedereen) Spanje lijkt verder en duurder. Soms ook voor de kinderen, die kunnen daar zwemmen. Dat kan ook als het minder heet is maar toch.