Voorbereiden op het vliegen?

Hoi mensen :)
Morgen ga ik op vakantie naar Kreta, heel leuk enzo, maar ik ga (niet heel bijzonder) met het vliegtuig.
Het is de eerste keer in mijn leven dat ik ga vliegen (ik ben 16, beetje sneu, maar ach), en ik vind het eigenlijk best eng. Ik vlieg met Transavia geloof ik.

Hoe verloopt dat inchecken, door de douane gaan, en het vliegen zelf? Alle tips, ervaringen en uitleg is/zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Zorg dat je je bagage gesplitst hebt in wat je moet inchecken en wat je als handbagage mee wilt nemen.
In je handbagage mag je geen toiletartikelen of vloeistoffen hebben in verpakkingen groter dan 100 ml.
Heb je die wel, stop ze in de incheckbagage.

Zorg dat je je paspoort altijd bij de hand houdt, bij het inchecken krijg je een instapkaart die je tezamen met je pas bij de gate moet tonen.

Na de incheckbalie ga je met je handbagage langs de douane, die kijkt alleen maar naar jou en je paspoort, daarna kom je in de vertrekhal waar alle taxfreewinkels zijn.
Je kunt hier nog winkelen of eventueel wat eten en drinken.
Niet alles is goedkoper wat hier verkocht wordt!

Zorg dat je ongeveer een half uur voor vertrek bij de gate bent, vroeger heeft weinig zin omdat er dan nog niet ingecheckt wordt.

Als je met weinig bagage op reis gaat en je kan alles in een niet te grote tas kwijt kun je tijd besparen en alleen handbagage meenemen. Je hoeft dan niet in de rij te staan bij de incheckbalie, je kan dan met je pas een instapkaart uit een automaat halen.
Ook kun je nu al met de computer een instapkaart downloaden, dan zie je gelijk al of je een stoel bij het raam of bij het gangpad hebt.

Bij de gate wordt je bagage door een röntgenapparaat gehaald, je moet alle metalen spullen, telefoontje, het plastic zakje met toiletartikelen in een bakje leggen dat ook door het apparaat gaat.
Zelf loop je dan door een metaaldetector poortje.
Kijk maar hoe de andere mensen het voor jou doen, er is niks engs aan.

Soms gaat het poortje toch nog piepen, dan wordt even vluchtig met de handscanner nog even naar metaal gezocht.

Als je een laptop meeneemt zou ik hem ook bij je handbagage doen, er wordt wel gevraagd of je hem even wilt openklappen.

Als je door de check bij de gate bent dan kun je alle spulletjes weer in je tas doen en doorlopen naar het vliegtuig.

Het kan raadzaam zijn om tijdens het opstijgen en dalen kauwgum of snoepjes te nemen, door het luchtdrukverschil help je zo de druk op je oren te verminderen.
Als je van lezen houdt neem dan een makkelijk boekje mee, naar Kreta vliegen duurt best lang als je niets te doen hebt.

Maak je vooral geen zorgen, prettige vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zorg dat je op tijd bent!
Dan regelt het zichzelf wel.
Wanneer je binnen komt kijk je op een van de borden waar je moet inchecken, je loopt daar heen en dan door de douane.
Zorg dat je op tijd bij de gate bent.

Veel plezier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je wat te doen hebt. Maak je niet druk er gebeurd echt niks, je hebt meer kans om te veronelukken met een auto. Neem geen mes mee ;P neem geen cocaïne mee ;P neem geld mee, alles op schiphol is taxfree!! (voor bjorn borgs ofzo) euhm dat was het wel, oja! Geniet van het moment dat het vliegtuig opstijgt, het is echt leuk! En neem kauwgum mee, en slik daarbij veel speeksel door anders krijg je last van je oren. Veel plezier op kreta! (vergeet niet dat je niet mag bellen, smsen, surfen in het vliegtuig)