mag je (nep) wapens uit het buitenland naar nederland brengen?

Ik ben namelijk nu in China en mijn vriend in Nederland is dol op kleine dolken, pistooltjes, sierwapens en al dat soort dingen. Ik heb dus laatst een paar brievenopeners gevonden in de vorm van een katana (hij is best scherp). Dus de vraag is of ik die dingen terug mag brengen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik wilde ook weten of je echte wapens mee mag nemen onder bepaalde voorwaarden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
2.8K
Poet
10 jaar geleden
waarom staat "nep"tussen haakjes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen waterpistolen mogen. En die bedoel je vast niet.
Antoni
10 jaar geleden
Zo eenvoudig is de wet- en regelgeving rond (nep)wapens echt niet, miccie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed gezien Antoni, zelfs een wapen uit Star wars wordt tegenwoordig aangemerkt als een mogelijk wapen, men kan er mee dreigen is de achterliggende gedachte.

Het beste antwoord

Echte wapens mag je alleen onder zeer strikte voorwaarden vervoeren, zie onderstaande tekst van de KLM website: Vuurwapens en munitie voor de schietsport en de jacht

Het meenemen van munitie en vuurwapens als handbagage is niet toegestaan. U kunt u deze voorwerpen voor sport- en jachtdoeleinden onder strikte voorwaarden als ruimbagage laten vervoeren.

Een wapen of wapenkoffer of –etui wordt gezien als 1 bagagestuk dat u in plaats van het bagagestuk in uw standaard bagagevrijstelling mag meenemen. U mag bovendien max. 5 kg munitie voor sport- en jachtdoeleinden, een schietmat, kleine gereedschappen en een gehoorbeschermer meenemen.

U betaalt een overbagagetarief als u meer bagage meeneemt dan de maximaal toegestane bagagehoeveelheid.

Let op:
•U dient altijd alle vereiste vergunningen bij u te dragen.
•U dient een reservering te maken voor reizen met vuurwapens en/of munitie. Dit kan via uw reisagent of door contact met ons op te nemen.
•Vuurwapens moeten ongeladen zijn en veilig worden ingepakt in een koffer of apart etui. De patronen moeten veilig zijn verpakt en bij voorkeur in een koffer worden vervoerd
•Sport- en jachtgeweren moeten gescheiden van de munitie worden vervoerd.
•Munitie mag uitsluitend bestemd zijn voor de schietsport en per passagier mag maximaal 5 kg (11 lbs) munitie worden meegenomen.
•Bagage die munitie bevat mag niet zijn voorzien van labels met de tekst ‘explosieven’.
•Het vervoeren van munitie met explosieve of ontvlambare projectielen is niet toegestaan.
•Bij het inchecken dient u te verklaren dat uw wapen ongeladen is en dat de munitie apart is verpakt.
•Vuurwapens en munitie moeten los van overige in te checken persoonlijke bezittingen worden verpakt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit is dus heel moeilijk en heel veel gedoe (gelukkig!!!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als ik niet met het vliegtuig ga mag ik het dan wel zonder vergunningen meenemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wapen bezit zonder vergunning is altijd verboden en strafbaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus jouw antwoord bevat een hele bel overbodige informatie.
Het antwoord is dus Nee mits.

Andere antwoorden (1)

Neen, speelgoed wapens of andere voorwerpen die sterk gelijken op gewone wapens vallen onder de wapenwet en zijn als zodanig niet toegestaan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is of een voorwerp dat lijkt op een wapen meegenomen mag worden naar Nederland, het antwoord is dan nee, als een katana niet aan de voorwaarde voldoet om in Nederland beschouwd te worden als wapen is het geen wapen en kan het ook geen nep wapen zijn, dit ligt volledig aan de lengte van het lemmet.