Ik wil reizen. Waar moet ik beginnen?

Hallo iedereen,

ik ben een studente van 23 jaar oud. Ik kom uit een klein dorpje waar veel mensen hun hele leven wonen. Betreffende reizen komen ze niet verder dan Belgie of Frankrijk.

Waarom is deze informatie relevant voor mijn vraag, vraag je jezelf wellicht af.
Ik wil heel graag een jaartje stoppen met mijn studie om weg te gaan, wat van de wereld te ontdekken. Ik ben alleen door het mileu waar ik uit kom nogal een groentje wat reizen betreft, en weet niet zo goed waar ik moet beginnen met me voorbereiden en een bestemming kiezen.
Denk nu aan India, thailand of maleisie. Maar heb eigenlijk geen idee wat nog meer mooie plekken zijn.

Waar vind ik informatie over verschillende landen? Wie heeft tips of advies voor mij? Dat ik geld nodig heb begrijp ik, maar hoe veel dan bv? Waar moet ik allemaal naar kijken?
Hoe was jouw ervaring met reizen?
En wat heb je daar allemaal gedaan? gewoond? vrijwilligerswerk? of gewoon rond getrokken? ging je alleen? etc.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Alvast bedankt.

liefs,
een wereldvreemd meisje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik doe met mijn reizen (ben 23 jaar, ben in china, fiji, nz, aus ed. geweest) is dat ik een lonely planet koop, beetje algemeen idee krijg van wat ik wil zien, visum etc regelen en de eerste dag regel ik ook en dan er gewoon naar toe ga en het regel terwijl ik daar ben. Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar het is wel een hele onderneming (en goedkoop ;)) Maar zoek een manier waarbij jij je veilig voelt en fijn vind. En als je werk/reizen wilt kun je aan WWOOFing denken: http://www.wwoof.org/ (Gratis onderdak in ruil voor beetje werk) Geniet ervan!

Antwoorden (12)

Neem een reisverzekering. Lees wat informatie over de landen waar je naartoe wilt. Je moet je goed voorbereiden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestel een boek(folder) van Djoser. Dat is echt een perfect boek met heel veel ideeen en tips. Het is welliswaar een vakantiefolder, maar Djoser heeft een superdik boek met heel veel reizen. Daar staan ook nuttige tips in. Persoonlijk zou ik met je vriendin gaan, maar dat is een eigen afweging natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, met haar vriendin, dat zou je wel willen hè?! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Djoser is er een.
Baobab ook.
Rosetta reizen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan niet anders geschreven worden he?. Overigens gek dat er een duimpje naar beneden staat. Echt belachelijk. Ik heb zo'n boek thuis liggen en daar haal je echt zoveel uit. Het is zelfs al interessant als je niet gaat reizen. Je kunt er gewoon heel veel suggesties mee opdoen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nee, van mij geen minnen, hoor. Daar doe ik niet aan! Maar ik moest even glimlachen toen ik las: "Persoonlijk zou ik met je vriendin gaan". Je bedoelt te zeggen: "Persoonlijk zou ik met MIJN vriendin gaan" of: "Als ik jou was, zou ik met je vriendin gaan". Ik vond het wel een leuke woordspeling dat JIJ met HAAR vriendin wilde gaan.
That's all... En die Djoser reisgids is helemaal geen slecht idee. Van mij een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal zijn die folders meestal niet zoveel, maar Djoser heeft er echt werk van gemaakt. Ik moet zeggen ik heb er nooit mee gereisd, maar ze zijn bepaald geen doorsnee en dat maakt hun reizen uniek. Maar de folder verre reizen is echt super mooi om te bekijken. Daar doe je een hoop inspiratie op.
Zou om te beginnen een lijstje maken van de landen die je mooi vindt. Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar welke landen het veilig is voor vrouwen om alleen door te reizen. Zodra je keuze hebt gemaakt moet je even kijken m je een visum o.i.d. Nodig hebt,die kan je dan alvast aanvragen. En wat betreft geld... Moeilijk, hangt helemaal af van de prijzen in het land en vooral wat je gaat doen. Elke nacht feesten en heerlijk leven s natuurlijk veel duurder dan een beetje backpacken, rondtrekken en in goedkope hostels overnachten.

Wil je een rondtrekreis maken, zorg voor goede schoenen en een goede backpack. Ook is het handig om al globaal je reis uit te tekenen, voor een beetje houvast.

Ervaringen? Ik heb goede rondtrek ervaringen gehad in Alaska in de zomermaanden. Heerlijke woeste natuur en gastvrije mensen, als je alleen gaat is dat zeker een aanrader.
Je kan ook met een organisatie ergens heen gaan, maar persoonlijk geniet en leer ik meer als ik alles alleen doe en uitzoek. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf heb er geen ervaring mee maar heb vaak genoeg al het internet rond gezocht om informatie in te winnen. Het is ook een droom van mij.

Backpacken:
Wat ik al vaak heb gelezen is dat Thailand en Maleisië de perfecte bestemmingen zijn om te beginnen. Deze landen zijn redelijk veilig en je kunt er ook goed alleen heen gaan. Thailand is een low-budget land. Wat echt een top bestemming is onder de jongeren is Australie. Je kunt daar heel goed het backpacken en werken combineren! Je zou even op de website van travelactive.nl of activityinternational.nl kijken. Daar staat behoorlijk wat info op en ook kun je daar meer informatie vinden over vrijwilligerswerk.

De beste tip is om te gaan zoeken naar reisverslagen van mensen die al eerder een reis hebben gemaakt! Sommige reizigers zetten de route, de kosten enzovoort er allemaal bij. Misschien dat je zo ook in contact kan komen met deze mensen.

De volgende boeken zijn misschien ook wel aanraders: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/handboek-voor-de-wereldreiziger/1001004006859528/index.html of http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/handboek-voor-de-wereldreiziger/1001004001531730/index.html

Wil je toch iets minder ver weg maar toch een avontuurlijke reis maken en low budget weg is interrail ook een hele leuke optie. Dat is een treinkaart waarmee je vrij door europa kan reizen. Van west naar oost en van noord naar zuid. De kaarten zijn in verschillende prijsklasses en soorten. http://www.interrailnet.com/ Ik denk dat dit een heel leuk begin is!!

Ga ervoor! Onderweg kom je genoeg reizigers tegen dus alleen ben je eigenlijk niet!

Wat betreft wonen. De meeste reizigers kiezen voor hostel. Vaak slaap je dan met meerdere mensen op een kamer! --> http://www.hostelworld.com/

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beslis eerst maar eens of je helemaal alleen wilt en kunt reizen.
Je moet dan heel goed overweg kunnen met jezelf
en met allerlei onverwachte zaken die je tegen kan komen.
Hangt ook van je budget af.

Een vriendin heeft dat gedaan.
Backpacking: alleen, met minimale bepaking.
Voorbereiding: route ongeveer uitstippelen en enkele vliegreizen boeken.
Voor de rest maar zien wat je tegen komt en wat je overkomt.
Hier vind je informatie:
http://www.backtrackers.nl/thailand.html

Vind je dat te heftig,
denk dan eens aan een avontuurlijke reis met een groep.
Groepsreizen voor iedereen die veel individuele vrijheid wil combineren met het gemak van een groepsreis. Een voorbeeld:
http://www.djoser.nl/?gclid=CNq-8O-576kCFQiIDgodA3bXZw

Nog een voorbeeld:
http://www.baobab.nl/

Vraag hun brochures aan en laat je lekker inspireren.

En wat is er op tegen om bijvoorbeeld een hele lange fietstocht te maken in Europa? Bezoek alle landen in je eigen tempo, op je gemak.
Goedkoop overnachten doe je dan bij "Vrienden van de fiets".
http://www.vriendenopdefiets.nl/
Je kunt naar huis als je wilt.
En als het wel goed gaat, kun je alsnog op reis naar een wat exotischere bestemming.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook een heel aparte manier van reizen is met
"Das Rollende Hotel".

Veel bestemmingen.
Budgetreizen met een groep.
En toch ook alleen.

http://www.rotel.de/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super goed van je om dit te gaan ondernemen! Reizen is geweldig, mits je dit goed voorbereidt. Plan een route/reisplan, zorg dat in ieder geval een familielid van je op de hoogte is van waar je bent. Hou desnoods een blog bij (bijv, waarbenjij.nu).
Vaak moet je inentingen halen bij de GGD. Welke je moet hebben hangt van je bestemming en vaccinatiegeschiedenis af. Malaria tabletten kunnen ook, waar nodig, worden voorgeschreven.
Zorg dat je de juiste visum papieren hebt. Wat betreft geld; ik had wat dollars mee, mijn bankpasje en voor in geval van nood, een creditcard.
Ik ben dit voorjaar alleen voor een maand naar Cambodja en Thailand geweest, erg mooi! Gebruik vooral je gezond verstand, wees voorzichtig.
Er gaan nog heel veel zaken door mijn hoofd, maar als je nog meer wilt weten, mag je me gerust mailen. Succes met alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Wereldvreemde,

Zoek eens informatie op over Thailand, het is een heel erg laagdrempelig land om te beginnen met reizen, zelfs alleen reizen is heel laagdrempelig. Daarbij is het er schitterend mooi, interesant veelzijdig en spotgoedkoop. Je betaald eigenlijk alleen voor de reis er naar toe een x bedrag, voor de rest is het het een lachertje.
Nodig per dag omgerekend zo'n 15 euro, dan kan je slapen en eten de hele dag, want een complete maaltijd kost je zo'n 40 thb dat is nog geen euro, een schone en prima kamer heb je al voor 8 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin eerst eens op de fiets het naburige dorp te bezoeken. Bevalt dat goed, dan kies je een ander dorp. Zo ga je steeds verder, Als je merkt dat je de mensen niet meer verstaat, dan ben je al een stuk of weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen om te beginnen, is op Interrail gaan. Per spoor rondreizen door (een deel van) Europa - heel leuk om te doen en erg handig om ervaring op te doen en te ontdekken dat je steeds handiger wordt in rondreizen.
Dan weet je ook of een rugzak goed te doen is voor je, welke overnachtingsplekken je prettig vindt en welke beslist niet, of je er tegen kunt als het ergens heel warm is of onhygiënisch, hoe je houdt als je ergens de taal nauwelijks of niet spreekt.
Vermoedelijk zal dat allemaal wel goed gaan, en dan ga je met veel meer vertrouwen op pad, verder de wereld in.
Zorg hoe dan ook voor een goede rugzak, goede schoenen, en lees je in via reisgidsen en (voor populaire bestemmingen) fora op internet, bijvoorbeeld iets als dit: http://thailand.reisforum.nl/ (voor andere bestemmingen zelf even zoeken op naam en forum).
Denk ook aan inentingen en dergelijke (maar dat zal al in de reisgidsen staan).

Enne, eigenlijk is de hele wereld mooi, alleen de plekken die je noemt zijn populair bij reizigers en dat maakt zowel informatie erover vinden als het reizen daar wat makkelijker.

Veel voorpret toegewenst, en geniet ze als je gaat!

Toegevoegd na 2 minuten:
En vergeet je reisverzekering niet - waarschijnlijk niet nodig, maar je wilt niet te laat ontdekken dat je 'm beter wel had kunnen afsluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende sites waar je informatie kunt krijgen over een bepaalde manier van reizen. Hier bv. zoals travelactive schrijft:
Werken en reizen, de ideale combinatie om voor een langere tijd in het buitenland te kunnen verblijven! Je wilt je horizon verbreden, een andere cultuur leren kennen en nieuwe mensen ontmoeten. Langer en intensiever dan een gewone vakantie. Het kriebelt, maar waar begin je? En kan je dat wel betalen?

Kijk maar eens op http://droomreizen.kiesreis.nl/#item12

Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats is het belangrijk om uit te vinden hoe lang je weg kunt zijn, zonder heimwee of andere contacten. Dus begin met een paar weken in een cirkel rondom jouw woonplaats, waarbinnen je binnen 12 uren weer thuis kunt zijn. Dus als je in ZO Azië begint, ga niet direct ver van de bewoonde wereld. Waarschijnlijk is het de eerste keer, dat je alleen gaat reizen en dan is het belangrijk om dit eerst te proberen. Zo zijn wij ook begonnen. Ook om in eerste instantie te leren communiceren in een andere taal kun je op die wijze oefenen. Zo maar het diepe inspringen is slechts voor weinigen succesvol gebleken.
Daarnaast is het goed om duidelijk te hebben waar jouw interesses liggen en daar jouw reisdoel op af te stemmen. In India bijvoorbeeld ligt het accent meer op cultuur, dan natuur, maar Nepal daar dichtbij kent een vergelijkbare cultuur, maar ook de mogelijkheid een trekking te doen in de Himalaya.
Kortom zet eerst goed op een rij wat je zoekt en wilt zien/doen en hoeveel tijd/weken/maanden je van huis en familie kunt.
Bedenk hierbij, dat je ook diverse medicaties en injecties nodig zult zijn
Wij zijn begonnen met reizen van 3 tot 4 weken en bij succes, kun je dat zelf langer maken.

VEEL PLEZIER MET DE VOORBEREIDING EN GOEIE REIS.

Groetjes Ben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op wereldwijzer.nl , via diverse forums kan je ook vragen stellen.