Vaccinatie vooe Turkije

Mijn man en ik gaan binnenkort 11 dagen naar Turkije. Nu heeft mijn man 10 jaar geleden al een vaccinatie gehad voor Turkije (hepetites A en DTP) nu is een van de twee 15 jaar geldig, de ander 25 mits je de2 na een half jaar herhaald. Nu moesten wij ons vorige week laten vaccineren en toen zij de vrouw van de VGZ dat mijn man nu 25 jaar goed zit. Maar het is al 10 jaar geleden dat hoj deze vaccinatie nam. GGD en huisarts zeiden echt binnen een half jaar! Dus wat zouden jullie doen als we volgend jaar weer op vakantie gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K

Het beste antwoord

Jaarlijks reizen ruim 1,5 miljoen Nederlanders naar verre bestemmingen voor hun droomreis,vakantie of werk. Risicogebieden voor infectieziekten liggen niet alleen in (sub)tropische landen zoals in Azië, Afrika of Midden-Zuid Amerika. Dichtbij op b.v. 3 uur vliegen in Turkije, Egypte of Marokko, maar ook in enkele Oost-Europese landen kunnen de hygiënische omstandigheden slecht zijn en een bedreiging vormen voor de gezondheid. Het risico op infectieziekten is niet alleen afhankelijk de bestemming, maar ook van wat men er doet of overkomt tijdens een reis.
Welk vaccin in welke landen Lijst van landen van bestemming en de nodige vaccinaties !
Kijk op http://www.kiesreis.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even langs de huisarts en vertellen hoe de situatie in elkaar zit.

De huisarts kan dan bepalen of uw man nog ingeënt moet worden of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nieuwe prik halen. Voor de zekerheid. De samenstelling is in de loop der jaren mogelijk aangepast/verbeterd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaccinatie is niet verplicht voor turkije. Ik kom er al jaren zonder.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaccinatie is voor geen enkel land verplicht, het wordt enkel aangeraden. En jouw redenatie is net zo sterk als: mijn opa rookt al jaren, en heb er nooit wat van gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn landen waar het verplicht is. Je hoeft het dan neit te doen..maar dan kom je het land ook niet in :P
Je hoeft voor Turkije vaak alleen een prik te nemen voor DTP. Een vergelijking, als je naar Thailand gaat volstaat DTP en Hepatitis A. DTP is voor in elk land beter om te doen, ook in Nederland wel, dat is inderdaad 10 jaar geldig. Als je toch persé Hepatitis A wilt doen, moet je hem over doen. Ik zou een afspraak maken bij de GGD, en die bepaald wel wat je moet hebben.
In Turkije zijn er geen vaccinaties verplicht gesteld. Wel worden bepaalde vaccinaties aangeraden maar dat is aan de reiziger zelf om te bepalen. Een vaccinatie tegen hepatitis A is er zo een, maar er zijn er meer. Op onderstaande link kan je kijken waar nuttige informatie staat over vaccinaties die aangeraden worden voor Turkije.
Het ligt er natuurlijk ook aan wáár je in Turkije naar toe gaat. Bij de toeristische trekpleisters zal het wellicht beter gesteld zijn met hygiene e.d maar nogmaals: geen garanties.

Persoonlijk zou ik geen risico willen lopen!
12 jaar geleden
Ik begrijp de vraag niet.
Inenting tegen Hepatitis A is normaal 1 of 2 jaar geldig.
Als je een herhalingsprik Hepatitis A (na een half jaar of na 1 jaar) neemt, ben je beschermd voor 20 tot 25 jaar tegen Hepatitis A.
DTP is een ander verhaal. Daar heb je bij 1 inenting een berscherming van 15 tot 25 jaar.

De afweging hangt een beetje af van je financiele situatie (een inenting kost toch geld) en waar je allemaal nog naar toe gaat in de komende jaren.

Je man heeft zich vorige week laten vaccineren. Dat geld ben je nu dus toch al kwijt. Als je niet echt financieel krap zit, zou ik over een half jaar een herhalingsprik Hepatitis A halen. Kost misschien 60 euro, maar dan ben je veel langer beschermd. Mijns inziens is het niet schadelijk als je er "teveel" van krijgt en dan weet je zeker dat je goed zit.

De toeristische gebieden van Turkije heeft niet echt vaccinatie nodig. De medische omstandigheden (ook voor bloed-transfusie) zijn wel okey.
Ga je in Turkije meer binnenlandse tripjes maken (dus langer dan 1 dag) dan is in-enting niet verkeerd en wellicht "snel" het geld waard om te doen. Als je plannen hebt voor nog verdere trips, zou ik het helemaal doen... better safe than sorry.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tien jaar geleden vaccinatie Hepatitis A + nu "herhaling" vaccinatie Hepatitis A --> nu bescherming voor 25 jaar...?? (zoals de zuster zegt) dat geloof ik niet... en zou ik niet op vertrouwen.