Met welke leeftijd mag je zonder ouder met de trein?

Ik wil graag alleen met de trein naar een tante in nederland. Het punt is dat ik niet weet vanaf welke leeftijd je alleen met de trein mag reizen door nederland.
Dus de vraag: Vanaf welke leeftijd mag je alleen zonder ouders met de trein door nederland reizen?

Alvast bedankt ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
4.2K

Antwoorden (2)

Daar is geen limiet aan. Alleen kun je zonder begeleiding geen railrunnerkaartje gebruiken.
Informatie van de site van NS:

Voor alleenreizende kinderen tot 12 jaar is het niet toegestaan om gebruik te maken van een Railrunnerkaartje. Het is wel toegestaan om met 40% korting te reizen (ook buiten de voordeeluren).

Het is aan de ouders om te beslissen of een kind zelfstandig genoeg is om alleen met de trein te reizen. Dat zal ook liggen aan het aantal overstappen de afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spannend, zo voor de eerste keer alleen!
Als je zelf durft is dat al prima. En als je ouders het dan ook verantwoord vinden, dan kun je instappen!

Wel wat aandachtspunten:
Neem een printje mee van de tijden en de perrons waar je moet uitstappen/overstappen. Ook van opvolgende treinen, voor het geval je er eentje mist.

Neem je mobieltje mee, zodat je thuis en tante kunt bellen wanneer je maar wilt.

Laat je kaartje vooraf thuis al uitprinten door je ouders.

Altijd flesje water/drinken mee.

Bel naar huis als je tante hebt begroet, dan weten ze dat je het prima hebt gedaan.

Goeie reis!