waarom is een vakantiereis duurder omdat je een handicap hebt , dan als je geen handicap hebt? het zijn toch ook gewoon mensen?

ik weet wel dat er aanpassingen moet zijn maar .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (9)

Er zijn minder gehandicapten op dan niet-gehandicapten. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als er meer vraag naar zou zijn zou de prijs omlaag kunnen, maar omdat er niet zo veel vraag naar is, is een en ander, mede door de aanpassingen, duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag uitleg voor het -duimpje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter compensatie van het minnetje, en omdat het een waardevol antwoord is.. >+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je geen - duimpje, gegeven maar je antwoord is niet helemaal juist. Helaas zijn er een Nederland heel veel mensen die in aanmerking (moeten) komen voor dit soort aangepaste vakanties. Er zijn wel vergoedingen voor die via de zorgverzekeraar lopen. Maar hoe dat verder precies zit weet ik zelf ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net voordat je op het -duimpje drukt zie je de betekenis ervan staan: "Dit is géén waardevol antwoord op de vraag".
Even nadenken voor je op dat duimpje drukt dus en overig commentaar in de reacties plaatsen. Ik weet ook wel dat gehandicapten in aanmerking komen voor vergoedingen, maar dat was de vraag niet. De vraag is waarom vakanties voor gehandicapten duurder zijn. Daar heb ik antwoord op gegeven. Dat het niet eerlijk is weet ik ook wel, mijn vader was gehandicapt, dus ik heb het aan den lijve ondervonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Nuke: Thanks, heel aardig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet op het duimpje gedrukt, dat was iemand anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Platje: mijn eerste deel van mijn reactie was ook niet voor jou bedoelt, het tweede deel wel. Sorry voor de onduidelijkheid.
Kwestie van marktwerking, waarschijnlijk is de vraag groter dan het aanbod en dus kunnen ze het vragen. Daarbij worden er natuurlijk ook extra kosten gemaakt omdat er extra voorzieningen zijn. Misschien kun je via je verzekering of de gemeente een tegemoetkoming vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er helemaal vanaf wat voor handicap! Dat kan ik niet opmaken uit de vraag, verder is het zo dat er veel verenigingen zijn die, juist voor gehandicapten, reizen aanbieden! Er zijn ook "parken"die aangepaste woningen aanbieden bijv. voor nierpatienten daar is een gespecialiseerde verpleegkundige aanwezig voor o.a. dyalyse. Natuurlijk moet daar extra voor betaald worden maar er zijn al ziektekostenverzekeraars die e.e.a. steeds meer in hun pakket gaan opnemen dus worden deze extra kosten ook al vergoed! Dus goed rondkijken en informatie opvragen over hoe, waar en waarmee aangepast vervoer bijv.
succes en een prettige vakantie
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist door de aanpassingen, zoals jij ze noemt, wordt het duurder : er moeten veel van die aanpassingen apart gemaakt worden, en áls ze al in fabrieken gemaakt worden, dan is de oplage ervan veel minder dan van "gewone" voorwerpen (ik denk nu bijv. aan hogere toiletpotten). De inrichting van bussen moet anders, hotelkamers moeten ruimer zijn opgezet, allerlei byzondere voorzieningen in de (ook veel ruimere) badkamers : het vraagt allemaal extra-plaats, en dat maakt het duurder om te bouwen, en om op jaarbasis te verhuren. (Zonder de aanpassingen zouden er bijv. 2 "gewone" hotelkamers op dezelfde vloeroppervlakte kunnen zijn)
Natuurlijk zitten er in gehandicapte mensen "gewone" mensen, die zo heel graag een "gewoon" leven zouden willen hebben - maar helaas zijn ze in één, of soms in meerdere, opzichten byzonder, en moet de wereld een beetje byzonderder gemaakt worden om ook hen dat te kunnen bieden wat zij graag op een vakantie willen kunnen genieten. En alles wat buiten de "norm" valt, is nou eenmaal duurder : van byzondere auto's als een 8 m. lange limousine, tot een aan een byzonder mens aangepaste bus, trein of hotelkamer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik een mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel, Marleen !
Ik eet graag in vijfsterrenrestaurants, maar heb ook maar een gewoon salaris. Het is toch niet eerlijk?

Als een gehandicapte goedkoop op vakantie moet kunnen, is het niet aan de reisorganisatie om daar korting op te geven. Dit zou door de ziektekostenverzekering of door de overheid geregeld moeten worden middels een subsidie. Trek daar eens aan de bel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gehandicapten gewoon mensen zijn, betekent niet dat aanpassingen niets kosten. Iemand moet die kosten betalen. En die iemand is niet de reisorganisatie, dat is namelijk gewoon een bedrijf, dat gewoon bestaat om geld te verdienen.

De eerst aangewezene om de kosten van een vakantie te betalen, is degene die op vakantie gaat. Het is immers bepaald geen eerste levensbehoefte om reisjes te maken.

Daarom mogen bijstandsmoeders niet extra goedkoop een dure vliegreis maken, ook al zijn het gewoon mensen. Daarom mogen gezinnen met acht kinderen niet voor de prijs van drie op vakantie, ook al zijn het gewoon mensen. En daarom mag ik niet voor de prijs van een campingplaats in een driesterrenhotel slapen, ook al ben ik gewoon mens.

Ik vind het al heel wat dat er bepaalde subsidiemogelijkheden zijn. Maar de reisorganisatie zelf op laten draaien voor extra kosten, (want dat betekent het als je zo'n reis organiseert voor hetzelfde tarief als een niet-aangepaste reis) is simpelweg niet redelijk. De gehandicapte kan er niets aan doen dat hij gehandicapt is, maar waarom zou de reisorganisatie daar dan voor op moeten draaien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel; reisbureau's zijn commerciële organisaties die tot doe hebben om winst te maken en zijn liefdadigheidsinstellingen. Je kan wel naar de gemeente stappen en vragen of er subsidies zijn voor vakanties voor gehandicapten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zijn het ook gewoon mensen, maar wel mensen die zonder dat zelf te willen wat meer aandacht vragen voor de inrichting, aankleding en aanpassing van de omgeving en eventueel verzorging tijdens de reis, en dat heeft een (flink) prijskaartje.

Net als ieder ander mag een gehandicapte ook gewoon twee weken voor een drol en drie knikkers op de camping staan , maar ik denk dat de toiletten, het slapen op een luchtbed en het koken op een campinggasje wel problemen gaan opleveren. Dat wordt dus een aangepaste stacaravan /zomerhuisje.

Bij een hotelvakantie zijn de verschillen al vele malen kleiner, maar slechts weinig hotels zijn echt ingericht op rolstoelgebruikers. Hotels die zich daar wel speciaal op richten, hebben dus in de regel veel aanpassingen moeten doen op het gebied van toegankelijkheid, grote natte ruimtes, veiligheidsmaatregelen etc.

En juist omdat het allemaal zo duur is, zijn er legio stichtingen die zich bezighouden met het subsidieren en sponsoren van betaalbare, goedkope en zelfs gratis vakantiereizen voor gehandicapten. Denk aan de Zonnebloem, maar er zijn er veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard zijn het ook gewoon mensen.
Maar als er extra voorzieningen zijn betekent dat extra kosten. Iemand zal dat moeten betalen.

Het bedrijf dat de kosten maakt zou ze ook kunnen uitsmeren over alle boekingen, zodat elke vakantieganger meebetaalt. Dat is een keuze van het bedrijf.

denk ik....