wie weet er leuke site's of heeft leuke tips om een week Berlijn onvergetelijk te maken........

Uitgaansgelegenheden hebben niet echt een voorkeur meer culturele of fotografisch interessante plekken. En plaatsen waar de geschiedenis van afdruipt..... bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met de auto gaat: vergeet de milieusticker niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.milieusticker.eu/

Het beste antwoord

* Reichstag (wel lang in de rij staan om binnen te komen, is een topattractie in Berlijn).
*Brandenburger Tor aan de Parizer Platz. bekendste symbool van Berlijn.
* Unter den Linden (eet een bratwurst en drink een flesje bier op een bankje of terrasje).
* Museuminsel: Pergamonmuseum, Alte Nationalgalerie, Bode-Museum, Altes Museum, Neues Museum.
* Kaiser-Wilhelm Gedächtniskirche, Breitscheidplatz, oorlogsgedenkteken.
* Zoologischer Garten (Tiergarten), midden in de stad.
* Judisches Museum, Lindenstrasse. Duits-Joodse cultuurgeschiedenis. Zeer indrukwekkend.
* Checkpoint Charlie, Friedrichstrasse. Het Checkpoint zelf is een toeristenmagneet, de omgeving staat vol met informatie over de oorlog, vluchtpogingen, de Muur etc.
* Berliner Dom, Am Lustgarten. Zeer fotogenieke kerk. Is toegankelijk, ook leuk om buiten in het park rond te hangen.
* Fernsehturm (zie je vanuit bijna iedere gezichtshoek, als je foto's wilt maken van de Berliner Dom).
* DDR-museum, Karl Liebknechtstrasse. Het leven zoals het was in Oost-Duitsland. (erg druk, in de rij staan).
* Tacheles, Oranienburgerstrasse. Gekraakt voormalig winkelcentrum, zeer oud en mooi gebouw. Centrum voor alternatieve kunst. Loop er gerust binnen, ze bijten niet!
* Kulturbrauerei, Schonhauser Allee, Prenzlauerberg. Volledig gerestaureerde Schultheissbrouwerij. Prenzlauerberg is een voormalige Oost-Berlijnse arbeidersbuurt (oude huizenblokken!), nu een yuppenwijk. Leuk om doorheen te lopen.
* East Side Gallery. 1,3 km lang restant van de Berlijnse Muur. Langs de Spree, Muhlenstrasse, Oberbaumbrucke.

Wij hebben zoveel mogelijk lopend gedaan. Berlijn is een heerlijke stad om doorheen te lopen, de sfeer is ontspannen, er is overal wel iets te zien. Volop gelegenheid om ergens iets te eten of te drinken, en absoluut niet duur. Het U-bahnnet is zeer uitgebreid en efficient. Loop door Kreuzberg en ga ergens Turks eten, proef de sfeer. Het KaDeWe (Kaufhaus des Westens) is voor veel toeristen een must. Wij hadden er snel genoeg van: de Duitse tegenhanger van Harrods in Londen. Ze verkopen er alles, maar dan ook echt alles. Wij vonden het te groot,te duur, te druk, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Veel leuker vond ik het om een klein winkeltje volgepropt met modelspoortreinen in te gaan. Oud en nieuw, treinen, rails, autootjes, huisjes, folders, boeken: tot de nok toe volgepropt. Vlak bij de KaDeWe: Michas Bahnhof, Nurnbergerstrasse 24a am Tauentzien.

Voor een stadswandeling op papier: mail me maar even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BraBart daar heb ik wat aan! Maar waar vind ik je emailadres op deze site?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klik boven in de balk op "berichten", die komt dan binnen in mijn emailbox.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nogmaals bedankt!

Andere antwoorden (3)

Berlijn heeft heel veel culturele en fotografische plekken.
De bekende plekken, zoals de reichstag en de brandenburgertor, en checkpoint charlie is toch ff de moeite waard.
Maar 1 tip: loop vanaf de alexanderplatz naar de oranjerie strasse (weet niet of ik de straatnaam juist zeg) en loop richting de friedrichstrasse, bijna aan het eind links zit een kraakpand waar de studenten/krakers hun eigen expositie houden! Het is even eng om naar binnen te stappen, maar je bent er welkom. Vooral 's avonds in het donker heeft het een hele spannende sfeer!

Verder heeft het nachtleven in Berlijn veel te bieden.
De metro is een goede manier van reizen door de stad.
De alexanderplatz en de kurfürstendamm stellen niet veel voor. Unter den linden heeft vele mooie gebouwen.

Er is ook een DDR museum bij de kade het trapje af.

Een rondvaart over de spree is ook erg mooi

Ik ben er in maart een week geweest, en een week is te kort!

Veel plezier in Berlijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb mijn eigen tips op www.steden.net/berlijn gezet en een aparte site gemaakt over de Berlijnse Muur vroeger en nu. Denk dat je daar zeker wat aan moet hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Charlottenburg wandelen langs de Spree en dan daarna in het kasteel in de klein-Orangerie lekker lunchen.

http://www.kleineorangerie.de/

Toegevoegd na 9 uur:
Toevallig lees ik gisteravond in Margriet nr 21, pagina 67 het volgende:

De bekendste en meest indrukwekkende grens ter wereld is misschien wel de Berlijnse Muur. Checkpoint Charlie, de wachttorens en het laatst overgebleven stukje van de muur herinneren nog aan deze tijd.

De beste en de leukste manier om deze grens te verkennen is op de fiets. Huur zelf een fiets en rijdt van Oost naar West, door het vroegere niemandsland, langs grensovergangen, sporen van de Muur en spookstations, en bezoek een van de laatste wachttorens.

De "muurroute" fietsen met een Nederlandstalige gids die "het verhaal achter de muur" vertelt is ook een mogelijkheid. De fietspaden in Berlijn zijn uitstekend.

http://www.berlinonbike.de/