Is inenten voor Hepatitis A echt nodig voor Turkije? En is voor mijn kind die aantrekkelijk is voor muggen Inenten tegen Malaria ook nodig ?

De reisbureau zegt dat niet iedereen het doet en dat ik zelf moet beslissen of we het doen en het beste de GGD kan bellen er voor.

We gaan naar Marmaris en ik zelf heb ook nooit mensen gehoord die naar turkije gegaan zijn en prikken heeft gehaald.
En iemand zegt als je een goede weerstand hebt is het niet nodig het is meerendeels aan te bevelen als je ziekelijk bent.
Ik zie op vaccins sites aanbevolen Hepatitis A en DTP en die hebben mijn kinderen al gehad.

Wordt je ziek van deze prik ?

En mijn jongste dochter is erg aantrekkelijk voor muggen is het voor haar dan beter om haar tegen Malaria te laten inenten ?

PS; mijn vorige vraga ging over Kroatie maar deze reis is goedkoper.

Toegevoegd na 1 uur:
Allemaal bedankt voor jullie Advies , ik heb nu genoeg informatie door jullie, het is dus een kwestie van eigen keus en advies van artsen en GGD over de vaccin van A.

Ik heb nog 2 maanden de tijd om te beslissen bedankt allemaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inenten tegen malaria bestaat niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar op de GGD site staat >> Vaccinaties voor Malaria -advies en medicatievoorschrift
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Malaria zal je pillen moeten slikken, hier is nog geen injectie voor. Vaccinatie betekend niet altijd een injectie.
Vaccinatie is het toedienen van vaccins, dit kan dus ook oraal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh okay dank je wel @nelly3 ik dacht dat vaccins dus altijd prikken was.
Zo leer ik nog eens wat =))

Het beste antwoord

Voor Turkije wordt DTP en Hepatitis A aangeraden.
Beiden prikken waarvan je op een stijve arm na geen last heb. Malaria wordt aangeraden voor sommige gebieden maar NIET de toeristische kust plaatsen.

Koop voor muggen bestrijding anti muggen spul met 30% deet . Meer deet is niet nodig. Is alleen maar duurder en werkt niet beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hier een stick liggen met Deet, maar daar boven zegt een in een reactie dat er geen prikken voor Malaria bestaat en op de ggd site staat >>> Vaccinaties voor Malaria -advies en medicatievoorschrift
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan inderdaad geen prikken tegen Malaria. Wel pillen. Maar deze heb je in Marmaris NIET nodig. Hepatitis A, mijn mening, Voorkomen is beter dan maanden ziek zijn (al is het maar een kleine kans) Zorg er met anti muggenmiddelen wel voor dat ze voldoende beschermen. Muggenbeten zijn ook zonder Malaria naar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien handig om te weten. De meeste aanvulllende ziektekostenverzekeringen betalen je inentingen en reizigersadvies( soms een deel, soms alles)

Andere antwoorden (5)

voor de kinderen zal ik navragen hoelang zo'n enting werkt,het kan zeker geen kwaad om voor de zekerheid te enten(als je hepatitis krijgt kom je er nooit meer vanaf.
wat betreft muggen,wat mij goed helpt is tea tree olie insmeren(bij de tuinen hebben ze dat) ook goed als je al gebeten bent.het werkt ook desinfecterend bij wondjes.
fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet aanraden welke prikken het beste zijn, maar het is wel verstandig om even na te gaan waarom je je kind zou in laten enten tegen malaria. Naar mijn weten komt er geen malaria voor in Turkije, maar in meer tropischere klimaten.

Daarnaast is het verstandig om na te gaan of je na een inenting tegen malaria 100% tegen de ziekte beschermd bent of niet. Bij pillen tegen malaria kun je namelijk nog steeds de ziekte oplopen en is het juist moeilijk om erachter te komen als je daadwerkelijk malaria oploopt.

Tip: ga langs het GGD, zij weten het beste wat je kunt doen. DTP en Hepatitis A is sowieso aan te raden en wordt vaak ook vergoed vanuit je ziektekostenverzekering (meevallertje!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals het reisbureau aangeeft, moet je zelf beslissen of je je al dan niet laat vaccineren voor hepatitis A (de Turkijegangers die ik ken, doen het niet, maar dat is een keuze) .
Maar wat voor jou belangrijker is is het malariaverhaal: in Turkije komt in bepaalde delen malaria voor, maar de bekende toeristenbestemmingen zijn malariavrij, zodat je jongste dochter geen pillen (vaccinatie bestaat niet) nodig heeft. Ik zou je wel aanraden een klamboe (heel goedkoop bij Xenos) mee te nemen, of DEET te gebruiken, zodat ze niet lek geprikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk mag het reisbureau jou niet eens een advies geven over inentingen.. De LCR geeft de adviezen --> http://www.lcr.nl/Landen/Turkije

Het beste kun je contact opnemen met GGD of je huisarts.

Het is wel zo dat veel reizigers het niet doen. De hygiëne in Turkije is de laatste jaren sterk vooruit gegaan, waardoor kans dat je iets oploopt is gedaald. Ik zelf heb het niet gedaan voor Turkije. Het is een afweging die je maakt. Voor zekerheid gaan en je laten inenten of goedkoper op reis:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf ben 3 maanden geleden naar de west kust van Turkije geweest, ik heb me wel laten inenten tegen Hepatitis A, omdat de GGD dit aanraad. Andere prikken zijn echt op eigen keuze en malaria komt aan de westkust niet voor.

Wat vooral belangrijk is, is dat je water uit een fles drinkt (niet uit de kraan) en dat je geen zwerfhonden/zwerfkatten aanraakt, omdat die nog wel eens hondsdolheid kunnen hebben. Verder is alles in Turkije gewoon vrij goed hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okay zal ik tegen mijn kinderen zeggen want die zullen gauw dieren aaien ik zelf ook haha ziet er altijd zo zielig uit. Ik ga dan wel advies vragen aan de arts en vooral voor Malaria omdat mijn dochtertje een lekkernijtje is voor muggen. En ik neek zo wie zo een mugge stick mee met Deet zoals een ander schrijft hier.