Hoe werkt het als je op vakantie gaat zonder je eigen ouder(s)?

Ik ga misschien deze zomer op vakantie met mijn vriend, zijn moeder en zijn zus (volwassen). Ik ben 16 jaar en als de vakantie eenmaal is, is hij 17. Dit gaat de eerste keer worden dat ik zonder mijn moeder op vakantie ga.

Moet ik nog iets speciaals doen? Omdat ik nog geen 18 ben en ik niet weet of ik met iemand anders mee mag, zeg maar. Het is een reis naar Spanje met de bus voor 10 dagen. Er zijn wel 2 volwassene, maar ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Je moet natuurlijk een eigen reisdocument hebben.
Iedereen vanaf 14 jaar moet vanaf 1 januari 2005 een eigen identiteitsbewijs hebben, dat mogelijk als reisdocument voor de vakantiebestemming gebruikt kan worden.

Je zou de reisorganisatie kunnen bellen om te vragen of zij het nodig en/of belangrijk vinden dat jij een brief van je ouders hebt met toestemming dat je met anderen op vakantie gaat naar het buitenland.
Sommige luchtvaartmaatschappijen vragen dat, maar of dat met busreizen ook zo is, dat weet ik niet.

Verder zou ik zorgen voor voldoende condooms en voldoende zonnebrandmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik het meeste aan gehad! Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Spanje is binnen de EU dus een ID-Kaart is genoeg om het land binnen te komen. Verder hoef je niet iets speciaals te doen. Ja zorgen dat je voldoende geld en kleding bij je hebt, maar dat spreekt voor zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En identiteitsbewijs meenemen, en een reisverzekering afsluiten is misschien ook wel handig.
Ziekenfondspas mee.
Grote koffer voor kleding enz
Goed humeur
En dan wens ik je een fijne vakantie!