Wat is de goedkoopste manier om te reizen in Zuid Amerika? Ter plekke reizen met de bus of een bus pass van tevoren regelen?

Op internet zijn verschillende buss passen te vinden o.a. Bamba experience, South Pass, maar ik lees ook dat busritten over het algemeen heel goedkoop zijn. Dus vandaar vraag ik me wat ervaren reizigers nou adviseren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Het ligt eraan of je een ervaren reiziger bent die niet snel in paniek raakt of dat dit je "maiden voyage" is.
Daarnaast ligt het er aan of je enigszins Spaans spreekt en avontuurlijk bent.

Ben je ervaren reiziger, spreek je minimaal een beetje spaans en ben je avontuurlijk aangelegd, dan zou ik zeker ter plekke alles regelen. Je bent altijd goedkoper uit, daarnaast kan het zijn dat je in bussen komt waar ook meer lokalen inzitten ipv alleen toeristen (die je waarschijnlijk met die pass'en tegen gaat komen).
Zelf vind ik het altijd wel leuk om tussen de lokalen te zitten.

Zelfs als je alles ter plekke regelt kun je nog kiezen tussen sneller vervoer of langzamer vervoer.
Je kunt kiezen voor bussen waar geiten en kippen ook in meerijden.

Ander voordeel van het ter plekke regelen is dat je je reisschema makkelijker kunt omgooien. Bevalt het je in plek A erg goed, dan blijf je toch een weekje langer.

Hoe dan ook: Heel erg veel plezier gewenst. Zuid-Amerika is mijn favoriete continent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Suus, Een beetje basiskennis spaans kan absoluut geen kwaad. Op veel (vooral toeristische) plekken kun je je met Engels wel aardig redden, maar het wordt makkelijker (en leuker) als je in ieder geval een klein beetje spaans probeert te spreken (vaak vinden de mensen het ook erg leuk dat je poogt spaans te spreken en je krijgt dan makkelijker dingen voor elkaar). Hoeveel tijd je per land moet rekenen is moeilijk. Ik weet niet waar je voorkeuren liggen: wil je veel natuur, veel cultuur, veel activiteiten? De Galapagos zelf kun je maximaal 2 weken zitten (dan heb je de meest uitgebreide reis gehad, je kunt hem dan wel opnieuw doen, maar ja.. beetje veel geld voor een precies dezelfde reis). Ecuador heeft naast de Galapagos nog wel meer te bieden: Mooie kusten, de jungle (Amazonegebied), hooggebergte (Andes), indianenstammen. Ik ben niet echt bekend met Bolivia. Peru is ook genoeg te doen. Sla zeker de Macchu Picchu niet over en dan op de mooiste manier: Lopend. Ook Brazilie is enorm uitgebreid en divers. je hebt de watervallen van Iguazu, mooie stranden, jungle, het natal gebied, grote steden. Pas op voor grote steden, Sao Paolo en Rio staan niet bepaald echt bekend als vredelievende stadjes waar nooit iets gebeurt. Mijn meest recente ervaringen heb ik uit Argentinie & Chili. Tevens mijn favoriete Zuid-Amerikaanse landen.
Qua prijzen liggen deze landen wel iets hoger dan Peru & Ecuador, maar vergeleken met Nederland is het wel iets voordeliger.
Als je ook naar Argentinie gaat, sla dan vooral Patagonie niet over. Vlieg naar Ushuaia, wandel over vuurland, ga omhoog naar het gebied Torres del Paine (groot deel hiervan ligt in Chili).
Ook een aanrader: Peninsula Valdez waar je grote pinguinkolonies hebt en met een boot naar de walvissen kunt.
Ja en Buenor Aires nooit overslaan natuurlijk, hele gezellige stad.
Ga je alleen reizen? Zelf zou ik geen bus - pas op voorhand nemen omdat dit je vrijheid erg beperkt. Anderzijds is het natuurlijk wel een bepaalde houvast als je voor de eerste keer zo ver en alleen reist.
Zelf heb ik veel ervaring met Brazilie (één keer een jaar geweest, een keer een maand en recent vijf maanden). Verder ben ik ook al in Argentinie, Chili, Bolivia en Peru geweest. Een maand voor Brazilie is heel weinig als je enkel met de bus reist. Soms is het voordeliger om een binnenlandse vlucht te boeken en zo ineens een grote afstand te overbruggen.
Ik heb in Argentinie en Chili vooral met de bus gereisd (zéér comfortabele bussen), Bolivia ook met de bus, taxi (was daar heel goedkoop) en trein, Brazilie met bus en vliegtuig en Peru vooral met de bus.
De mensen spreken echt wel bijna enkel Spaans (Portugees in Braz.), verwacht echt niet dat ze Engels praten. Dan kan je beter naar Azie gaan. Maar laat je daar niet door afschrikken want je leert de taal al doende.

En wat het budget betreft... bij ons was het ongeveer 50 euro per dag voor twee personen in Arg en Chili, 40 euro in Bolivia en Brazilie was het duurste. Dit had vooral te maken met de lange busreizen. Hierin zaten excursies, vervoer, overnachting, eten, internet...

Op http://yvesenlieve.awardspace.com vind je nog wat info die je misschien kan gebruiken (was van onze reis drie jaar geleden).

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus wat uw vraag betreft "wat is het goedkoopste" is dat zeker ter plaatse...