ik ben 14 en ga deze zomer op vakantie in een vliegtuig. helemaal alleen. mag ik wel alleen reizen in zonder een volwassenen?

Iemand brengt me naar schiphol en bij mijn bestemming haalt iemand me op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Het beste antwoord

Alle vliegmaatschappijen hebben daar eigen richtlijnen voor. Ik zou even de site van je maatschappij raadplegen. Toen ik 1 maand geleden naar Griekenland vloog vanaf Amsterdam was er ook een jongen van rond de 14 die alleen reisde, maar wel onder toezicht van de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vond je dat niet eng?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: ik was niet die jongen van 14 die alleen reisde ;) Ik zag zelf een jongen van rond de veertien die alleen reisde, en daar vond ik niets engs aan...

Andere antwoorden (11)

Dat is per maatschappij verschillend. Neem dus contact op met de maatschappij. Bij Easy Jet mag je alleen reizen op eigen paspoort als je 14 bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Dit gebeurd zelfs regelmatig. Er zijn ook regelingen voor bij de luchtvaartmaatschappijen voor het begeleiden van alleen reizende minderjarigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag, maar is wel aan voorwaarden gebonden: zie bron. Goede reis, fijne vakantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag zowieso alleen vliegen maar voor zommige maatschappijen moet je een verklaring hebben van je ouders, en bij sommigen zal je voor overstappen grondpersoneel moeten begeleiden. Het is belangrijk bij het reisbureau na te gaan wat de regels zijn. Als je online boekt kan je dit direct bij de klantenservice van de maatschappij doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag, ik ben toen ik 15 jr was ook mijn ouders achterna gereisd naar Kroatie. Dit was met Ryanair, en moest overstappen op Zagreb.

Maar dit is ookal weer 11 jr geleden, ik word oud haha..

Ik zou alleen wel ff informeren bij de vliegmaatschappij om vervelende verrassingen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom niet?

als je een paspoort hebt kan het hea
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een Paspoort hebt kan dat wel. (denk ik)
maar wat je ook kunt doen is naar die vliegmaatscappij website te gaan en daar misschien het informatie nummer te bellen voor meer informatie ?
Misschien kun je dan wel meer weten.

Groet, Chanel. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige maatschappijen mag dat wel, bij sommige niet.

Bij de KLM bijvoorbeeld moet je in zo'n geval als 'UM' reizen, unaccompanied minor.
In dat geval word je steeds door personeel begeleid. De persoon die je wegbrengt moet dan ook zeggen wie je ophaalt en dan word je niet zomaar aan iedereen meegegeven. De persoon die je ophaalt moet zich dan ook legitimeren enzo. Heel veilig dus.

Dus: iemand brengt jou weg naar Schiphol, die levert jou af aan grondpersoneel, het grondpersoneel levert jou weer over aan de purser, de purser weer aan het grondpersoneel in het buitenland, etc.

Bij sommige maatschappijen hebben ze zo'n service niet, en moet je alles alleen doen. Om te voorkomen dat het fout gaat (dat ze een kind kwijtraken) moet je dan een bepaalde leeftijd hebben.
Bij Easyjet bijvoorbeeld, word je niet begeleid, en gelden allerhande regels. Met 14 zou het net mogen, als je tenminste niet Tsjechisch, Frans of Spaans bent (zie bron).

Kortom, het hangt er helemaal vanaf!

Heel verstandig dat je dit vantevoren checkt, anders zou je vakantie wel eens in het water kunnen vallen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan, want ik heb dat vorig jaar ook gedaan en toen was ik ook 14. Ik zou voor de zekerheid nog wel even contact opnemen met de maatschappij waarmee je vliegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
indien je ouder(s) er beide mee instemmen, dan zal dat wel kunnen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat mag