Vragen mbt Costa de Lisboa (Lissabon): hoe staat het gesteld met de gezondheidszorg in Costa de Caparica en Lissabon? zie uitleg voor meer vragen

Ik ben (stabiel) hartpatiënt en heb als het even nodig is een redelijk goede arts nodig die ook Engels spreekt. Is de kwaliteit van de gezondheidszorg in Lissabon e.o. een beetje te doen?

Daarnaast: Om van Costa de Caparica naar Lissabon te gaan, moet je een brug over, ponto de 25 abril (als ik mij niet vergist). Deze brug heeft een autobaan en spoorweg. Heeft hij ook een fietspad?

En: is het duur om te eten, drinken, uitgaan en te shoppen in Lissabon? In verhouding met Nederland.

Plus: hoe lang is het vliegen naar Lissabon? Ik dacht iets van 2,5 tot 3 uur?

Tot slot: is het klimaat een beetje aangenaam in augustus? DWZ een lekker weertje van rond de 25-30 graden, maar niet té benauwd?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
Kristal
12 jaar geleden
Zowwwww, mevrouw gaat op vakantie...... ;-)))

Het beste antwoord

Wow, wat een boel vragen, je had er beter meerdere vragen van kunnen maken, dat was overzichtelijker.

Beginnen met de gezondheidszorg:
"De kwaliteit van gezondheidszorg in Portugal is over het algemeen goed (hoewel variabel) en is in de laatste jaren aanzienlijk verbeterd, hoewel ze niet voldoet aan de hoge standaarden die vanzelfsprekend zijn in Noord-Amerika en Noord-Europa.

Er zijn veel Engelstalige en buitenlandse dokters in vakantieoorden en grote steden, hoewel ziekenhuisfaciliteiten beperkt zijn in sommige landelijke gebieden. Verzorging en bijstand na een opname in het ziekenhuis zijn ondermaats aan de standaarden van de meeste Noord- Europese landen en Noord-Amerika, en uitgaven aan preventie liggen relatief laag."

http://www.justlanded.com/nederlands/Portugal/Portugal-Gids/Gezondheid/Inleiding

De brug:
"De brug heeft een autodek bovenop (thans zes rijstroken) en een spoorlijn onderin de vakwerkligger"

Ik heb verschillende sites geraadpleegd, maar nergens wordt een fietspad genoemd. Het is een tolbrug waar 140.000 voertuigen per dag overheen gaan. In spitsuur sta je zo een uur stil.

http://lissabon.nl/lissabon/informatie/bezienswaardig/bruggen/ponte_25_de_abril

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ponte_25_de_Abril

Eten/drinken
Ik was twee jaar geleden in Lissabon en Porto. Ik vond de prijzen van uit eten gaan iets lager dan in Nederland.
Echt gezellig zitten zoals ze dat in Nederland kennen, is daar iets minder gebruikelijk. Vaak zit je onder een TL-buis aan een formica tafeltje.
Daarnaast even een tipje: Als je aanschuift krijg je direct een broodje en boter enzo. Kijk niet raar op als dit later op de rekening staat. In tegenstelling tot in Nederland wordt dit gewoon als extra item afgerekend (je kunt het ook laten staan als je dit niet wilt).

Uitgaan: Sorry hebben we niet gedaan, kan ik niets over zeggen.

Vliegtijd: Circa 2,5 uur.

Klimaat:
"Zoals bij zoveel Zuid-Europese landen zijn voor Portugal voor- en najaar de beste reistijden. In het noorden kan het begin mei nog wat fris zijn, in het zuiden is de zomer daarentegen bloedheet en mei of september de beste reismaand. Daar komt bij dat van november t/m april flink veel regen valt in het noorden. Houd er rekening mee dat in augustus de Portugezen vrij zijn, dus dan is het extra druk aan de kust. "

http://www.columbusmagazine.nl/europa/portugal/lissabon/bestereistijd.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent een topper!!! Dank je wel voor alle mooie antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee :-)