Bewolking boven eilanden

Hoi! Ik ban afgelopen week naar Lanzarote op vakantie geweest en had vrij slecht weer, het was namelijk de hele tijd bewolkt. Nou keek ik over de zee naar een ander eiland over zee en het viel me op dat er nergens bewolking hing behalve boven de eilanden, de zee was dus helemaal helder. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
5K

Het beste antwoord

Als jij de wind bent, is een eiland voor jou een soort heuvel in de zee. Als jij lekker aan het waaien bent, moet je bij die heuvels dus een beeetje opstijgen.

Opstijgende lucht koelt af.

Als er genoeg waterdamp in de lucht zit, is het mogelijk dat de horizontaal stromende lucht boven zee nog nét warm genoeg is om alle waterdamp in de onzichtbare dampvorm te houden. Komt die lucht dan bij een eiland, dan stijgt hij op en koelt wat af. Die afkoeling kan dan nét genoeg zijn om de waterdamp te laten condenseren tot waterdruppeltjes (of ijskristalletjes, afhankelijk van de temperatuur).

Boven het eiland ontstaat dus bewolking.

Is de lucht het eiland (de "heuvel in zee") gepasseerd, dan daalt de lucht weer, en warmt daarbij weer op. Daardoor verdampt de wolk.

Toegevoegd na 1 minuut:

Heb je zulk weer, dan heb je vaak nog net wat zon als je naar de kant van het eiland gaat waar de wind vandaan komt. Als je daar naar het strand gaat, heb je kans dat de lucht daar nog net niet genoeg is opgestegen, zodat je nog net in de zon kunt zitten.

Toegevoegd na 13 minuten:

Ik heb een plaatje voor je gevonden waarop je heel mooi kunt zien hoe de lucht over een obstakel heen moet, en daardoor precies rond dat obstakel een wolk vormt. Zie hieronder.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu snap ik het helemaal, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Hoge en lage lucht gebieden zorgen voor wolken en goed weer,
Jij zat waarschijnlijk in een laag drukgebied
En aan de overkant was waarschijnlijk een hoog druk gebied
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aanvulling op wat cryofiel zegt:
Waarschijnlijk is het juist aan de andere kant van het eiland dan waar de wind vandaag komt veel zonniger. De lucht is de berg opgeduwd, afgekoeld en heeft de regen laten vallen. Aan de andere kant van de berg is de lucht het vocht dus kwijt en is het zonnig!

Zo was het op La Gomera, één van de Canarische eilanden. Het heeft misschien wel wat te maken met hoe groot het eiland en hoe hoog de berg is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je hebt gelijk dat je aan de lijzijde van het eiland moet gaan zitten - tenminste, ALS het aan de loefzijde regent. Is de berg hoog genoeg, dan kan dat de juiste keuze zijn. De vraagsteller noemde echter alleen bewolking, geen regen. In die gevallen is meestal de loefzijde de betere keus.