Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft (niet toeristische) tips voor Rome?

we zijn op zoek naar plaatsen, dingen te doen, restaurants ed. liefst onder de lokale bevolking. Dus niet plaatsen die vergeven zijn van de toeristen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
872

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In Rome iets doen zonder toeristen? Dat zal moeilijk worden...

Een tijd geleden was ik in Rome in een restaurant, waarvan ik helaas de naam kwijt ben. Het was in de Via dell'Orso. In dat restaurant (of trattoria, dat weet ik niet meer) zaten bijna alleen maar Italianen. Eten bestellen ging niet van de kaart, maar op aanbeveling van de obers. Ook hoe het eten zou worden klaargemaakt werd in overleg met de obers bepaald.

Om het te vinden kun je het beste rond etenstijd (Italiaanse etenstijd, wel te verstaan) door de Via dell'Orso lopen, en een restaurant binnenlopen dat er heel ongezellig uitziet, waar alleen maar Italianen zitten, en waar luid wordt gesproken en gebaard.

Verder kun je eens rondwandelen in de wijk San Lorenzo, ten oosten van station Termini. In de Via dei Volsci vind je daar op nummer 32 een soort buurthuis/café/eettent waar iedereen welkom is (zie foto).

Dat buurthuis organiseert van alles voor de eenvoudige mensen uit San Lorenzo. Ze zijn links georiënteerd, en zo anti-Berlusconi als maar mogelijk is. Voor een schappelijk bedrag kun je wat drinken (probeer eens een drankje dat je niet kent) of, 's avonds, wat eten. Aan de muur hangt een bordjes dat gedurende etenstijd "non si fuma... nulla!" - als je begrijpt wat daarmee bedoeld wordt. ;-)

Probeer een gesprek aan te knopen. Vraag naar de activiteiten. Politiek is een geliefd gespreksonderwerp. Het helpt als je Italiaans spreekt, maar er is vaak wel iemand die redelijk Engels spreekt.

Verder geldt in z'n algemeenheid dat de wijken ten oosten en noorden van Termini relatief weinig touristen bevatten, zodra je meer dan 200 meter van het station weg bent. Rondlopen en rondkijken, en de Italianen achterna lopen.

Toegevoegd na 4 minuten:
 
Oh ja, als je van grappa houdt: bestel na afloop van de maaltijd een grappa, *zeker* wanneer die *niet* op de kaart staat. De niet-touristische restaurants hebben erg goede grappe in huis, soms zelfgemaakte.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goeie tips!
in de wijk Trastavere (is westen van de rivier) kun je lekker rondlopen en terrasjes pakken waar de italianen dat zelf ook doen.

Neem ook wat tijd voor de wel door toeristen bezochte plekken, is echt de moeite waard, vind ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding